Dela sidan:

I dag bytte Friends Arena tillfälligt namn till "No Friends Arena" i en manifestation mot mobbning. 25 bronsskulpturer föreställande barn har tagit plats på arenan för att uppmärksamma den utsatthet som mobbningsoffer drabbas av. Skulpturerna är gjorda av konstnären Maria Ängquist Klyvare.

Till grund för utställningen finns en Sifo-undersökning som visar att nästan varannan svensk önskar att de gjort mer för att förhindra mobbning.
– Många som varit åskådare till mobbning önskar i efterhand att de gjort mer för att förhindra det som hände. Det här är ytterligare en indikation på det stora behov som finns av verktyg för att förebygga och hantera mobbning, men också på vikten av att vuxenvärlden ser, lyssnar och tar de barn som drabbas på allvar, kommenterar Per Leander, generalsekreterare på Stiftelsen Friends.

Swedbank står bakom utsällningen i egenskap av huvudsponsor till Friends.
– Vi på Swedbank har varit Stiftelsen Friends huvudsponsor i många år, och den här utställningen är ett viktigt nästa steg i att stötta deras arbete mot mobbning. Med skulpturerna tar idrotten, kulturen, civilsamhället och näringslivet ställning tillsammans för att skapa förändring. I grund och botten handlar det om att bidra till ett bättre samhällsklimat och främja alla människors möjligheter i samhället, säger Birgitte Bonnesen, vd, Swedbank.

Byråerna Prime och Brand Union har varit involverade i arbetet med utställningen.
– Vi bestämde oss för att försöka utnyttja den enorma rymd som själva arenan utgör och kontrastera den mot den litenhet som barnen känner i utsatta situationer. Vi ville skapa ett koncept som kan engagera besökarna i hjärtat för en av våra viktigast frågor, mobbing. Fortfarande idag utsätts 60 000 barn och ungdomar för mobbning – tillsammans skulle de fylla hela Friends Arena, säger Henrik Billqvist, creative director på Brand Union.



Dela sidan: