Dela sidan:

Det börsnoterade och Maltabaserade spelbolaget LeoVeagas har blivit en allt mer offensiv reklamköpare de senaste åren. Under 2017 var man den 19:e största annonsören i Sverige med drygt 314 miljoner kronor i medieinvesteringar, en ökning med 83,2 procent. Bolaget har främst gjort sig kända för sina karaktäristiska kampanjer med Frank Andersson och har rekryterat flera kända profiler som ambassadörer till varumärket. 

För en vecka sedan uppmärksammade Henrik Willstedt, en av grundarna till Quizkampen, på sin Youtubekanal hur han kommit över en sponsrad artikel i Facebookflödet, som innehåller flera hänvisningar till LeoVegas. Historien handlar om Karim Walid som köpt en förstaklassbiljett sedan han vunnit 7,5 miljoner kronor på nätcasinot. 

Personen, som ska är född och uppväxt i Stockholm, hävdar i Facebookinlägget som artikeln refererar till att han skulle gå ombord på sitt flygplan på Arlanda flygplats när en vit, blond kvinna bakom honom anklagar honom för att han stod i fel kö – eftersom han inte hör hemma i förstaklass.

Enligt artikeln återgav Karim Walid incidenten och dialogen med kvinnan i ett Facebookinlägg som ska ha fått över 400 000 gillningar och delningar.




Det är först senare i berättelsen som det framgår att det rör sig om marknadsföring för LeoVegas där Karim Walids storvinst framgår med formuleringar som:

"Min polare Karl berättade för mig om den nya spelsajten Leo Vegas som han menade var seriös. Han såg dne någonstans på Facebook och provade." 

I Henrik Willstedts Youtubeinlägg konstateras det att det inte finns något Karim Walid i Stockholm som har vunnit pengar och blivit utsatt för en rasistattack på Arlanda. Däremot finns det en snarlik historia på Ronald Reagan Airport i Washington från december förra året då afroamerikanen Emitt Walker blev trakasserad av en rasistisk vit amerikansk kvinna. En historia som blev omskriven i flera amerikanska medier bland annat Tuscon News. Artikeln använder sig också av Emitt Walkers privata Facebookbilder för att illustrera Karim Walid. 

Den sponsrade artikeln för LeoVegas är således en översatt version av den amerikanska historien direkt tagen från Emitt Walkers Facebook för att knyta den emotionellt laddade incidenten till Sverige och den lokala marknaden. En fiktiv historia om rasism  marknadsför LeoVegas utan att det framgår att historien är påhittad med tagna bilder av en amerikansk medborgare – förmodligen utan tillåtelse – för att illustrera en påhittad person i Sverige. Markeringarna till LeoVegas är sedan några dagar borttagna för artikeln, men under lång tid har en av Sveriges största annonsörer betalat för att sprida desiformation. Detta i en spelbransch som på flera håll redan är starkt ifrågasatt. 

I Youtubevideon uppmanar Henrik Willstedt Leo Vegas och Facebook att ta ansvar. Han ber också tittarna att höra av sig till företrädare för bolaget som marknadschefen Louise Nylén och vd:n Gustaf Hagman. Resumé har också sökt spelbolagets företrädare för en intervju. I ett mejl under tisdagen meddelar LeoVegas att det är ett affiliatenätverk som ligger bakom artikeln som man skjuter över ansvaret på samt att man brutit med partnern eftersom det skadar bolagets anseende. 

"Innehållet i fråga är inte publicerat av LeoVegas utan av en underleverantör till ett av våra annonsnätverk, en så kallad affiliate. Våra relationer med affiliates är tydligt reglerade i våra avtalsvillkor för affiliates i vilka vi är tydliga med att denna typ av innehåll betraktas som avtalsbrott. Vi ser alltid allvarligt på den här typen av avtalsbrott och har i enlighet med våra avtalsvillkor och rutiner avslutat samarbetet med underleverantören som publicerade innehållet i fråga. Det ligger inte i vårt intresse att den här typen av innehåll publiceras eftersom det skadar vårt varumärke", skriver LeoVegas i ett mejl till Resumé och hänvisar till uppbrottet med de villkor bolaget har för affiliates.  


Dela sidan: