Dela sidan:

Reklamkonceptet "Där livet händer" har lyft IKEA till nya höjder sedan det lanserades för drygt två år sedan. Det har blivit både reklampriser och rubriker i internationella medier för kampanjernas mänskliga värme och finurliga humor. Men nu har en av arkitekterna bakom valt att flytta på sig – nämligen marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier
– Det har varit en fantastisk tid på IKEA, ett drömjobb på många sätt. Jag är glad och stolt över det jag åstadkommit, så det är inget lätt beslut att lämna. Samtidigt har jag varit här i fem år och är nyfiken på en ny utmaning. Då dök Åhléns upp som ett spännande alternativ, säger han.

Patrik Nygren-Bonnier började på IKEA Sverige 2013, året efter att varuhuskedjan bytt byrå från Forsman & Bodenfors till Åkestam Holst. Det dröjde ytterligare två år innan det prisvinnande konceptet först såg dagens ljus.
– När man kommer in i ett stort företag som IKEA tar det långtid att lansera nya saker. När jag började fanns redan två år planerade med kommersiella prioriteringar. Dessutom hade vi en lång intern process och analys som lade grunden till vårt långsiktiga koncept. Det är ingen idé med stark kommunikation om inte mötet med kunden är tillräckligt bra, säger han.

Efter ett omfattande arbete som syftade till att förbättra kundupplevelsen har reklamkonceptet bidragit till att bilden av IKEA stärkts. 
– Det har varit en häftig resa som jag är superstolt över. Vi jobbade länge att ta fram ett nytt koncept och det viktigaste var långsiktigheten. Jag tycker att vi har bevisat att "Där livet händer" är det på flera olika sätt, med alltifrån känslostarka filmer till busiga digitala aktiviteter. Vi är närvarande i människors liv och det har gett väldigt bra resultat.

Vad har den globala uppmärksamheten och priserna betytt?
– Det är ett kvitto på att det vi gör funkar. Sedan är IKEA ett varumärke som det ska pratas om, om som gör saker som sticker ut. Dessutom har det självklart bidragit till fler besök i våra varuhus och mer sålda möbler.

I dag blev det offentligt att Patrik Nygren-Bonnier tar över som marknadschef på Åhléns den 1 april. 
 – Det är precis som IKEA ett varumärke som finns i den svenska folksjälen. Det är väldigt värderingsstyrt viket är viktigt för mig. De vill påverka samhället i en positiv riktning och har starka ägare i Ax:son Johnson som tror på Åhléns.

Förra marknadschefen Lina Söderqvist blev "Sveriges bästa marknadschef" i fjol. Hur känns det att fylla de skorna?
– Det känns bra. Det var jättekul att hon fick det priset, absolut välförtjänt.

Hur vill du förvalta arvet?
– Åhléns gör många bra saker. Jag kommer självklart att vara ödmjuk och först och främst lyssna på kollegorna. Det handlar om att lära sig och förstå varumärket.

Åhléns och IKEA delar samma utmaning i form av en ökad e-handel som konkurrerar med varuhusen. Hur ser du på det?
– Det är jättespännande. Det berör inte bara oss utan alla stora traditionella aktörer som behöver bli ännu starkare digitalt. Men både IKEA och Åhléns är på bra väg med lösningar som känns jättespännande.

Åhléns arbetar med Forsman & Bodenfors som reklambyrå, och han har inga planer på att byta i nuläget.
– Jag är otroligt tacksam över samarbetet jag haft med Åkestam Holst. Men Åhléns jobbar också med en väldigt duktig byrå. Jag förväntar mig att det ska bli lika kul att jobba med dem.



Dela sidan: