Dela sidan:

Bonnier Magazines & Brands säljer samtliga korsordstitlar till det holländska korsordsförlaget Keesing. 

– Korsordstidningarna utgör en stabil magasinsaffär men har mindre av synergier med våra övriga starka affärsområden. När vi nu har fått ett bra bud från den ledande europeiska korsordsaktören så väljer vi att sälja för att satsa än hårdare på våra framtidssatsningar: digital utveckling samt nya tjänster och produkter kring våra starka varumärken, säger Lars Dahmén, vd för Bonnier Magazines & Brands i ett pressmeddelande. 


Keesing grundades 1911 och med förvärvet av Bonnier titlar går man in på den svenska marknaden på allvar. Köparen har länge arbetat med att etablera sig som Europas ledande mediehus inom korsord med över 750 utgåvor per år. Förlaget är i dag verksamt i elva länder och har fler än 300 anställda.

– Det känns bra att korsordstitlarna får ett nytt hem där publicistik av den här sortens innehåll är core business, säger Lars Dahmén.

– Bonnier är ett välkänt namn för korsordsentusiaster i Sverige, och Keesing kommer att upprätthålla detta goda rykte med stolthet och respekt i arbetet framöver. Förvärvet är ett fantastiskt exempel på Keesings avsikt att stärka sin position som Europas ledande mediehus inom vårt segment, säger Philip Alberdingk Thijm, vd för Keesing Media Group i en kommentar. 



Dela sidan: