Dela sidan:

Solen går upp över rader av grå hyreshus. Den "vanliga svensken" vaknar och sparkar igång ännu en vardag. Socialdemokraterna tar tydligt avstamp i medel- och arbetarklassen i den färska filmen som markerar startskottet på partiets valkampanj. 

Socialdemokraterna satsar 70 miljoner kronor på kommunikation i årets valrörelse. Valfilmen är ett första resultat av satsningen och visas för första gången i dag fredag, när 550 socialdemokratiska valarbetare samlas på Quality Friends Hotel i Solna för att prata om, och bli utbildad inför, valrörelsen. 

– Huvudsyftet med filmen är att den ska vara en igångsättare i samband med vår val-kickoff. Men jag tror att många människor känner igen sig i den här berättelsen om vad Sverige är och var Sverige ska framåt och därför går den även ut brett. Filmen inbegriper de politiska prioriteringar vi ska ha i valrörelsen, berättar Juan-Pablo Roa, budskapsstrateg och biträdande kommunikationschef för Socialdemokraterna.

– Vi visar ett tvärsnitt av Sverige, och har filmat vanliga miljöer över hela landet, från Stockholm till Kiruna och lite däremellan. 

Materialet är producerat inhouse och kommer att gå ut i dag fredag i partiets digitala kanaler. Filmens berättarröst står självaste statsministern Stefan Löfven för. Han förmedlar budskapet att Socialdemokraterna är ett parti som har fått fart på jobben och ekonomin – samt har en ny migrationspolitik. Men nu, understryker han, "måste betydligt fler nyanlända in i arbete". 

– Det har alltid varit en socialdemokratisk devis att alla som kan jobba ska jobba. Nu har det kommit många nya människor till Sverige och då är det politikens uppgift att möjliggöra att de kommer till jobb så snabbt som möjligt, säger Juan-Pablo Roa. 

Det faktum att Socialdemokraterna betonar sin nya migrationspolitik går att uppfatta som att partiet försöker fiska väljare från SD, vars enskilt viktigaste fråga är migrationspolitiken. 

Är det här en del i en strategi att nå fram till SD-väljare?
– Vi vänder oss till alla väljare som vill att Sverige håller ihop, och att vi har en ny migrationspolitisk är inget nytt. Det är inte heller det faktum att vi vill att alla som kan jobba ska jobba. De som står allra längst från arbetsmarknaden i dag är ju människor som precis kommit hit. Då är det superviktigt att politiken bidrar.

Budskapet att Sverige har problem och står inför stora utmaningar återkommer ett flertal gånger i filmen. Statsministern säger vidare att "kampen mot brottsligheten ska vara kompromisslös" och att Socialdemokraterna ska satsa på polisen – förutom att (som alltid) påpeka vikten av en stark välfärd i motsats till sänkta skatter.

Avslutningsvis upprepar han partiets budskap att "den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas". 

– Jag skulle säga att det centrala i berättelsen är att vi vill fortsätta med satsningen på välfärden, polisen, barnfamiljer och pensionärer. Men även att vi har samhällsutmaningar och problem som vi behöver lösa. Och det gör vi bäst om vi håller ihop, säger Juan-Pablo Roa och fortsätter:

– I grund och botten är det en positiv, väldigt socialdemokratisk, berättelse vi förmedlar. 

Hur ska filmen få spridning?
– Det som gör oss unika jämfört med andra partier är att vi är ett folkrörelseparti med 100 000 medlemmar. Deras spridning kommer vi långt på. 

Köper ni annonsutrymme?
– Det får vi se. 

Fimen, som kan ses nedan, är den första av flera valfilmer som kommer att produceras av Socialdemokraterna inför valet den 9 september. 



Dela sidan: