Dela sidan:

För start fyra år sedan lämnade Kamran Alemdar Cohn & Wolfe för att ersätta Erik Hörnfeldt som kommunikationschef på Tre. Den 15 mars gör han sin första dag som Global Marketing Manager för Klarna. Kamran kommer att ingå i samma team som Daniel Jontén som är VP Global Brand Marketing med bas i Stockholm. Klarnas marknadsavdelning drivs av Global CMO David Sandström som även sitter i bolagets ledningsgrupp.

Uppdraget rör fintech-bolagets varumärkesbyggande, pr och strategi på olika marknader.

– Till en början kommer det att handla om att gå in med stora öron och ögon för att lyssna och lära. Mitt fokus kommer att ligga på att fördjupa mig i tjänsterna, produkterna och organisationen. Det är fortfarande för tidigt att svara i detalj på vad uppgifterna kommer att handla om.

– Klarna är ett spännande varumärke med stor potential, även globalt. Det är ett varumärke som sticker ut i segmentet genom att de har ett konsumentnära utryck som har många gemensamma värden med livsstilsvarumärken. Det gör att man sticker ut vilken marknad man än kommer ut på.

Hur ser du på tiden på Tre?
– En jävligt rolig resa som har gett mig väldigt mycket. Tre är ett bolag med en stark intern kultur och högt i tak vilket också avspeglar sig i den externa kommunikationen. Kommunikation i dag handlar långt ifrån bara om mediehantering. Det kan lika gärna vara att lösa problem med rekryteringar som affärsutveckling av produkter.

Kan du ge exempel?
– Ett initiativ som jag har varit med att ta fram är #Datadonate tillsammans med mina kollegor och byrån FLB Europa, där vi erbjöd kunderna att ge bort överbliven data och omvandla dem till donationer till människor på flykt via UNHCR. En produkt som bygger kundlojalitet och ett nytt sätt att stärka varumärket på privatmarknaden.



Dela sidan: