Dela sidan:

Mätinstitutet MMS har på uppdrag av Resumé gjort en sammanställning av tittandet under OS 2018, och jämfört siffrorna med 2014 års mästerskap som sändes av MTG. Jämförelsen blir lite orättvis eftersom tidsskillnaden mellan Sverige och Pyeongchang i Sydkorea är större än den mellan Sverige och ryska Sotji. Den tar inte heller hänsyn till onlinetittandet eller hur många nya kunder som lockats till Dplay kontra Viaplay, utan enbart det linjära tv-tittandet. Men den säger ändå något om det kommersiella utfallet för Discovery kontra MTG som tidigare ägde sändningsrättigheterna. 

MMS mätning visar att Discovery, trots de stora svenska framgångarna, inte lyckades nå samma tittarmässiga dominans som MTG. Kanal 5 blev visserligen den största enskilda kanalen under perioden som OS sändes, men dominansen var inte lika stor som för TV3 som var MTG:s huvudsakliga OS-kanal år 2014. 

Största kanaler under OS-perioden 2018 (andel)
Kanal5 24,7%
SVT1 22,3%
TV4 16%
Största kanaler under OS-perioden 2014 (andel)
TV3 28%
SVT1 18,2%
TV4 12,2%

(Mätningen gäller 9-25 februari 2018, jämfört med 7-23 februari 2014)

Om vi tittar lite närmare på siffrorna ser vi att Discoverys övriga tv-kanaler presterade sämre än MTG:s motsvarigheter år 2014. Här ser vi också att Discoverys snittrating under OS-sändningarna var betydligt sämre än för MTG. Här kan dock nämnas att det linjära tv-tittandet generellt har gått ner de senaste åren, vilket kan påverka något.

Tittartidsandelar OS 2018  
Kanal 3-99 år 15-44 år 15-49 år
Kanal 5 24,7% 26,5% 26,9%
Kanal 9 3,6% 4,2% 4,1%
Eurosport 1 0,5% 0,4% 0,5%
Eurosport 2 0,3% 0,2% 0,3%
Snittrating Discovery:     
15-49 år:  1,453    
15-44 år: 1,283    
Tittartidsandelar OS 2014  
Kanal 3-99 år 15-44 år 15-49 år
TV3 28% 29,1% 29,4%
TV6 3,1% 7% 6%
TV10  4,3% 4% 4,2%
Snittrating MTG:    
15-49 år:  2,249    
15-44 år: 2,073    

(15-44 år är Discoverys huvudsakliga målgrupp. 15-49 år är MTG:s).  

Två av de tre mest sedda sändingarna under OS skedde samma dag, den 17 februari, under damernas stafett i längdskidor. Som mest satt 1,8 miljoner tittare bänkade framför Kanal 5 och följde jakten på guld som slutade i ett silver. Den tredje toppnoteringen skedde den 10 februari under damernas skiathlon då som mest 1,4 miljoner människor tittade, enligt MMS.

Inte helt oväntat väljer Discovery att lyfta fram andra siffror och parametrar än Resumé när de summerar sina sändningar från vinter-OS. De lyfter fram att Kanal 5 hade en kommersiell tittartidsandel på 39,3 procent under perioden (public service borträknat). De gläds också över att årets vinter-OS sågs av fler än sommar-OS i Rio år 2016.
– Engagemanget för OS och våra OS-hjältar har varit otroligt på alla sätt. Bakom de här fantastiska siffrorna finns i den största TV-trupp – 121 personer - som någonsin skickat till ett OS från Sverige och som producerat över 4000 timmar OS. Men vi ska också hylla alla tittare som ställt klockan tidigt för att följa sändningarna linjärt, streamat på jobb, på bussar, på tåg, i lunchrum på fik och i skolor över hela Sverige. Att trotsa 8 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Sydkorea kräver sann passion som svenska folket definitivt har, säger Nicklas Norrby, försäljningsdirektör, Discovery Networks Sweden.

Mästerskapet har varit en kommersiell framgång för tv-huset, hävdar han:
– Vi är otroligt nöjda med utfallet och med det fantastiska gensvar från publiken som våra sändningar fått. Vi har satt rekord på rekord – både kommersiella och publika - med tittartidsandelar som toppat på nivåer omkring 80 procent i 3-99 år. De olympiska spelen är ett av världens största event så målen var högt satta ur alla aspekter. Vi kommenterar aldrig enskilda försäljningssiffror men vi kan konstatera att utfallet överträffat våra högt satta mål och förväntningar.



Dela sidan: