Dela sidan:

I dag har Karin Winthers nya blogg på Resumé premiär. 

Berätta kort om din bakgrund – vad har du gjort och vad gör du nu?
– Jag har jobbat med media och tv i hela mitt vuxna liv, ungefär lika länge framför som bakom kameran. Jag började som programledare, blev sen producent. Snöade in på det digitala och nördade ner mig totalt. De senaste fem åren har jag jobbat som producent, kreatör och digital strateg - bland annat med Filip & Fredriks produktionsbolag Nexiko, SVT, Anagram och UR. I höstas startade jag mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland som hjälper företag och organisationer att nå sin målgrupp med hjälp av engagerande videoinnehåll och digitala strategier. Till vardags jobbar jag med rådgivning, föreläser och driver digitala projekt med allt från medie- och filmbolag till kommunikationsbyråer och politiska/ branschorganisationer. Roligaste jag gjort hittills!

Vad kommer bloggen att handla om?
– Inspiration och kunskap kring hur man skapar bra videoinnehåll som engagerar. Det pågår ett gigantiskt skifte mot rörligt innehåll just nu, inom loppet av 1-2 år kommer 80 procent av all internettrafik bestå av video. Det finns ett otroligt sug efter hur man skapar bra och engagerande videoinnehåll och når igenom bruset och algoritmerna.

Vilka vänder du dig till?
– Alla som vill lära sig mer om hur man skapar bra och engagerande videocontent skräddarsytt för sociala och mobila plattformar - och hur man når ut till sin målgrupp. Den utmaningen sitter ju alla innehållsskapare och kommunikatörer med just nu - oavsett om man jobbar inom media, marknadsföring eller politik.

Vad vill du att man som läsare ska lära sig?
– Jag vill uppmuntra till att skapa innehåll som fyller en funktion för publiken som man vill nå, bidra med inspiration för hur man kan skapa riktigt bra innehåll och uppmuntra fler att jobba med nya format.

Du har en gedigen bakgrund inom tv och jobbar med digitala uppdrag. Vad kan de två världarna lära av varandra?
– Tv-branschen är på många sätt en traditionell värld som är van vid att bli lyssnad på, eftersom man historiskt sett har ägt både distributionen och tillgången till det bästa innehållet. Men idag slåss ju alla om konsumenters tid och uppmärksamhet: tv-husen konkurrerar lika mycket med Netflix och Storytel som med Instagram, Candy Crush och den senaste pod-sensationen. När konsumenter badar i ett överflöd av innehåll behöver man hitta nya sätt att kommunicera med publiken, skapa dialog och jobba med nya format och plattformar. Man måste också hitta nya vägar att nå ut med sitt innehåll för att få fler att upptäcka det.

– Tv-branschen är däremot mästare på att skapa starka historier och högkvalitativt innehåll! En digital aktör kan till exempel vara otroligt vass på sociala plattformar, snabbfotad och van att arbeta med dialog och interaktion i fokus – men sämre på att skapa innehåll som engagerar och berätta historier. De här världarna kan lära mycket av varandra – och projekt som gifter samman det bästa av båda världarna tenderar att bli väldigt lyckade, som till exempel "Skam".

Vilken fråga brinner du mest för just nu?
– Att lära mina klienter hur man lyckas med livesändningar på sociala plattformar - och maximerar möjligheterna. Det är många som inte utnyttjar möjligheterna till interaktivitet och dialog. Använder man formatet rätt och skapar innehåll i realtid med sin publik är det en guldgruva för att skapa närhet och engagemang.

Läs det första inlägget här.



Dela sidan: