Dela sidan:

Discovery Networks Sweden lyckades inte nå samma tittarnivåer som MTG hade OS i Sotji 2014. Enligt MMS preliminära siffror, beställda av Resumé, blev Kanal 5 den enskilt största kanalen när OS sändes. Men tittandet var inte lika starkt som TV3 hade för fyra år sedan. Jämförelsen haltar delvis. Tidsskillnaden mellan Sverige och Pyeongchang i Sydkorea är större än mellan Sverige och ryska Sotji och siffrorna tar inte hänsyn till onlinetittandet eller hur många nya kunder som lockats till Dplay kontra MTG:s plattform Viaplay.

LÄS MER: Färre såg på OS i Discoverys kanaler

Tittartidsandelar OS 2018

 

Kanal

3-99 år

15-44 år

15-49 år

Kanal 5

24,7%

26,5%

26,9%

Kanal 9

3,6%

4,2%

4,1%

Eurosport 1

0,5%

0,4%

0,5%

Eurosport 2

0,3%

0,2%

0,3%

Snittrating Discovery: 

 

 

15-49 år: 

1,453

 

 

15-44 år:

1,283

 

 

Tittartidsandelar OS 2014

 

Kanal

3-99 år

15-44 år

15-49 år

TV3

28%

29,1%

29,4%

TV6

3,1%

7%

6%

TV10 

4,3%

4%

4,2%

Snittrating MTG:

 

 

15-49 år: 

2,249

 

 

15-44 år:

2,073

 

 

(15-44 år är Discoverys huvudsakliga målgrupp. 15-49 år är MTG:s).  

I en pressrelease har Discovery Networks Sweden jämfört tittandet med Sommar-OS i Rio 2016 i stället för vinterspelen i Sotji 2014 och förklarar nedgången med ett strukturellt tapp för linjär-tv-tittandet. Carats tv-chef John Alemar ger inte mycket för den förklaringen

– Jag är stark i min åsikt att man inte kan jämföra siffrorna från sommar-OS med vinter-OS. Det är en helt irrelevant jämförelse. Det blir som att jämföra en sommarstuga i Torekov med en vinterstuga i Åre.

– OS representerar inte ett vanligt linjärt tittande. Det är för svensk del vår motsvarighet till Super Bowl och de olympiska spelen har en attraktionskraft som sticker ut.

John Alemar köper i en högre grad tidsaspekten och de sämre sändningstiderna som en förklarande faktor.

– Det gör att den direkta jämförelsen haltar. När det ligger en curlingfinal mitt på natten och en stafett med starttid 6.30 så kommer tittandet att vara sämre. Det är förstås inte optimalt.

På det stora hela är ger John Alemar Discovery Networks Swedens utförande av OS-satsningen "med beröm godkänt".

– De har lyckats mycket bra. De har haft ett stort team på plats. Med starka kommentatorer och experter. De har gjort starka sändningar och vad jag förstått också förbättrat de tekniska plattformarna inför spelen. Enda plumpen i protokollet är kanske Ingemar Stenmark.

– En annan aspekt som de har lyckats sämre med är det rent journalistiska. Det hade kunnat vara lite tuffare frågor och lite färre ryggdunkar. Det kändes ibland som att kanalens profiler tassat på tårna i lite väl hög utsträckning och missat det journalistiska uppdraget.

OS i Sotji för fyra år sedan var de första olympiska spelen i Sverige som inte sändes i public service. Med svenska folkets förkärlek för SVT:s Vinterstudion och det historiska kapitalet i ryggen hade MTG ett stort motstånd att jobba med där tv-huset inte sällan målades upp som en destruktiv kapitalistisk kraft som smetade ned OS med kommersiellt kladd. MTG valde då att vara väldigt sparsmakad med reklamen i sändningarna och visade att kvaliteten i OS-produktionen klart kunde bibehållas, även nu när SVT inte satt på rättigheterna. John Aleman tycker att Discovery Networks Sweden, som med Eurosport har delat produktionsapparat med övriga marknader, har bibehållit samma kvalitetsambition  under mästerskapet. Men han upplever att tv-huset tagit chansen att dra in reklamintäkter i en högre utsträckning än vad MTG gjorde.

¬ De har blåst på rejält och varit mycket mer offensiva när det kommer till att fylla sina reklamlager. De gör sannolikt en bättre affär än MTG, men jag har inte gjort något exakt beräkning av intäkterna.

Men det är fortfarande en minusaffär
– Varumärkesmässigt är det en succé, men jag är mycket tveksam till att de kan räkna hem de höga rättighetskostnaderna även på sikt. De ser OS i ett större perspektiv som ett flaggskepp för hela tv-verksamheten. Jag har svårt att se att OS någonsin kan bli en vinstaffär och det var nog därför MTG drog sig ur budgivningen mot ett Discovery som har helt andra muskler.

– Det blir också intressant att se om Kanal 5 lyckas med det som TV3 misslyckades med att behålla tittartidsandelar efter OS. Det blir en stor utmaning.

Johnnie Åkerström på Bizkit Havas anser att det är för tidigt att se hela bilden av Discoverys OS-satsning på den svenska tv-marknaden. För Discovery Networks Swedens del har OS handlat om en strategi där kanalhuset lanserat i stort sett hela vårens tv-tablå i samband med vinterspelen. Med program som nämnda "Sofias Änglar", "Wahlgrens värld", "Helt Perfekt", "Desertmästarna" och Superstars. Kan de behålla en uppgång av ratingsiffrorna med 5-10 procent om några månader är mycket vunnet ekonomiskt. Men redan under måndagen, dagen efter OS-avslutningen märktes ett stort tapp för tittarsiffrorna. "Sofias Änglar" som hade 562 000 i förra veckan tappade till 355 00 i Kanal 5 under gårdagen.

– Här har de valt en annan strategi än MTG som exempelvis lade Hasselhoff efter OS och hoppades att tittarna skulle hänga kvar. Här vill man få med sig tittarna efter OS som varit ett stort skyltfönster för "nya" tittare. Kanal 5 har haft väldigt starka tittarsiffror 17 OS-dagar. Men vi ser ett tidigt tapp här i början. Det är först när man tittar på tittandet på lite sikt som man verkligen kan utröna om affären var rätt strategi rent affärsmässigt.

 


Dela sidan: