Dela sidan:

Pr-byråerna Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe blir en och samma byrå. Det stod klart under onsdagen efter ett besked  från nätverksjätten tillika ägaren WPP. Internationellt betyder det att den nya verksamheten blir en av världens största pr-byråer med 4 000 anställda. 

Båda byråerna är verksamma i Stockholm. Cohn & Wolfe är där en något större spelare med omsättning på 34 miljoner kronor 2016 och ett rörelseresultat på 3,4 miljoner kronor. Omsättningen har haft en nedåtgående trend sett till de senaste tio åren och ligger i dag en bit från de forna 49 miljoner man omsatte 2007 – men rörelseresultatet har under de senaste sex åren legat på stabila 2–4 miljoner kronor årligen. Byrån har 22 konsulter anställda enligt bokslutet från 2016. 

Burson-Marsteller har en tung tioårsperiod bakom sig. Bara fyra av de senaste tio åren har landat på svarta siffor. De årliga förlusterna pendlar mellan några hundratusen och ett par miljoner. 2016 blev utfallet -1,4 miljoner kronor i rörelseresultat med en omsättning på 23 miljoner kronor. Omsättningen får anses ha återhämtat sig i viss mån efter lågvattenmärket 2013, då den hamnade på låga 15 miljoner kronor efter ett antal år av fallande siffror. Byrån är 11 konsulter stark. 

Utifrån nuvarande siffor innebär detta att Stockholm får en ny mellanstor byrå, med en omsättning på nära 60 miljoner kronor och en byråintäkt på omkring 40 miljoner kronor (se alla siffror nedan). 

Varken Cohn & Wolfes vd Marta Karlqvist eller Burson-Marstellers vd Helena Olsson vill uttala sig om sammanslagningen på lokal nivå, utan hänvisar till att kommunikationen om fusionen sköts globalt. Förstnämnde beskriver dock händelsen som "spännande" i ett sms, medan sistnämnde bekräftar att "båda verksamheterna berörs" av fusionen. 

De båda byråernas erbjudande skiljer sig åt. Cohn & Wolfe är i korthet mer marknadsinriktade och var bland annat delaktig i arbetet med succén The Swedish Number

"Fokus under 2017 är att fortsätta på den inslagna linjen och arbeta mer och mer med integrerad, kanaloberoende kommunikation. Vi fortsätter att satsa och investera i våra medarbetare samt vässa och ytterligare förbättra erbjudandet som förutsättning för att hjälpa kunderna att skapa relationer för framgång." skrev Cohn & Wolfe i bokslutet på 2016.

Frågan är nu hur byrån tacklar beskedet att nu ta sig an en något tyngd Burston-Marsteller som dessutom har ett mer B2B-inriktat erbjudande. De medverkade bland annat i arbetet med Lufthansas prisade Klaus-Heidi-kampanj. Burson-Marsteller skriver följande i bokslutet för 2016:

"Marknaden för pr och kommunikationstjänster har under flera år genomgått en omvandling som främst handlar om integrering av olika typer av kommunikationsdiscipliner. Byrån har arbetat målmedvetet med att utveckla sin affärsmodell och bredda erbjudandet gentemot kund. Under året har både strategiska rekryteringar genomförts och nya viktiga samarbeten initierats. Samarbeten med andra byråer inom WPP-koncernen blir allt viktigare för att möta kundernas behov."  

Sammanslagningen lär därmed ha varit ett glatt besked för en byrå som sökt nya samarbeten inom koncernen. 

Cohn & Wolfe's nuvarande vd Donna Imperato kommer att leda den nya byråkonstellationen globalt, medan Burson-Marsteller's vd Don Bauer utses till styrelseordförande. Huruvida upplägget kommer att speglas i de svenska verksamheterna återstår att se. 

Se de båda Stockholmsbyråernas byråintäkt nedan (enligt Resumés uträkningar).

C&W Byråintäkt
2016: 26,3 mkr
2015: 25,4 mkr
2014: 29,4 mkr
2013: 30,0 mkr
2012: 28,4 mkr

Burson-Marsteller Byråintäkt
2016: 15,3 mkr
2015: 14,6 mkr
2014: 13,1 mkr
2013: 13,4 mkr
2012: 15,4 mkr



Dela sidan: