Dela sidan:

1) Ingen vill ha reklam längre
Du börjar känna att tävlingar är ett opium för reklamfolket. En distraktion för att röja undan mörka insikter om att ingen vill veta av jobbet man gör. Forsman & Bodenfors tidigare art director Enis Püpülek började plugga hållbar samhällsutveckling och insåg att han måste bryta med den bransch han tillhört sedan 2000.
"Jag kan tycka att reklam har mer blivit mycket mer snack och ännu mindre verkstad än för tio år sedan. Och det verkar vara så få, som är tillfreds i reklambranschen. De blir glada när de får pris. De kanske känner att de jobbar med något som inte behövs. Ingen vill ha reklam om den inte är jätteintressant. Om man gör något ingen vill ha, kanske det måste bäras upp av tävlingar." 

2) Din talang kan inte förlösas
Lotta Lundgren var en av branschens mest firade copywriter när hon lämnade Åkestam Holst 2008. Hur det gick känner ni väl till vid det här laget. "Jag känner att jag vill kunna arbeta friare med text, idéer och mat i stället för att vara låst till reklam och en arbetsgivare."

3) Du vill ut från bubblan
2010 valde den amerikanska reklamens golden boy Alex Bogusky att ta avsked. Har man sett och gjort allt och byggt upp en av reklamvärldens sentida stjärnor (CP+B) så är det lätt att lämna något som speglar samtiden för att förändra den.
"Jag har gjort mycket reklam, och jag lyckas inte hitta några utmaningar i yrket. Det jag vill göra är att delta i den kulturella revolution, som till största del sker utanför reklambranschen."
Noterbart i sammanhanget är att han hade skrivit böcker om övervikt samtidigt som byrån gjorde reklam för Burger King...

4) Plötsligt känns allt tomt
Charlotte Odeborn hade arbetat som projektledare i 20 år på byråer som Saatchi & Saatchi. "Efter många år saknade jag drivkrafter. Det kom en tomhet. Jag frågade mig vad som blir bättre av en ännu en reklamkampanj.
" Efter att hennes pappa hade dött och en kollega fått en stroke bestämde hon sig för att gå ner i lön och plugga till sjuksköterska.

5) Politiskt frustration
Det kan vara svårt att titta på branschen utifrån och inse att dess roll i det kapitalistiska systemet går åt fel håll. Särskilt om du är global chef på Havas nätverket. För några år sedan gjorde Kate Robertson exit från Reklamvärlden för att i stället driva en välgörenhetsorganisation.
"Du inser inte hur illa materialismen är för reklambranschen förrän du kommer utanför den. Du är inte en bättre person på grund av din handväska eller vad ditt hus kostar."

KÄLLOR: Dagens Opinon, Resumé, Please copy me, New York Times, TCO, The Drum.


Dela sidan: