Dela sidan:

DDB:s förre vd David Sandström har sedan 2017 haft i uppdrag att bygga betaltjänstföretaget Klarnas marknadsavdelning "från scratch", i syfte att ta fram bolagets nya visuella identitet och kommunikation. Han har nu tillsatt ett tiotal nya medarbetare till avdelningen, bland andra Daniel Jonten som tidigare har varit chef på Nike och Absolut samt Kamran Alemdar – tidigare kommunikationsdirektör 3. Han plockar dessutom in flera namn från sin gamla byrå DDB. Se alla namn längst ner i artikeln. 

– Vi har inte rekryterat klassiska marknadsföringsmänniskor eller reklamfolk, utan här ser vi en blandning av design, pr, strategi och koncept – vilket jag tror kommer bli allt vanligare på marknadsavdelningar i framtiden, säger David Sandström till Resumé. 

Hur skulle du sammanfatta nyförvärvens kompetens?
– Det här kanske låter lite hårt, men sammanfattningen är att de är personer som faktiskt kan något. Till exempel Daniel Jonten, som är vass på sitt hantverk. Alla som jag har tagit in är kunniga inom ett område, till skillnad från andra marknadsavdelningar där det oftast sitter generella projektledare eller koordinatorer. De jag har tagit in kommer att skapa, driva utveckling, sätta agendor och ha åsikter. Det innebär att vi har kompetenserna här, istället för att bli beroende av konsulter. 

Totalt jobbar nu 40 medarbetare på Klarnas marknadsavdelning i Sverige och omkring 20 på internationella kontor (fördelat på Norden, Tyskland, Storbritannien och USA). Produkten finns tillgänglig i 14 länder. 

– På sex månader har vi byggt vad jag anser vara Sverige, eller kanske Nordens, bästa marknadsavdelning. 

Rekryteringarna sammanfaller med att Klarna publicerar sin finansieringsöversikt för 2017. Där noterar bolaget en 42-procentig ökning i det globala säljet, rapporterar Fintech. Det beror enligt rapporten på att allt fler återförsäljare har börjat använda produkten. Klarna fick under 2017 19 miljoner nya aktiva användare. 

– Vi är ett företag växer och som konkurrerar på global nivå med tjänster som Paypal. Våra produkter håller på den nivån. Jag skulle rent av säga att de är marknadsledande. Nu handlar det om att skapa en marknadsavdelning som är lika världsledande, säger David Sandström. 

Har ni något i pipen marknadsförings- eller kommunikationsmässigt?
– Ja, det har vi. Ganska många roliga saker. Vi går sakta men säkert in i en våg av väldigt intressanta produktsläpp och i kombination med det kommer det att dyka upp allt från intressanta nya samarbeten till nya kampanjer. 2018 lär bli ett spännande år för Klarna, såväl kommunikations- som produktmässigt, säger David Sandström som i övrigt är förtegen om kommande satsningar. 

– Extra utmanande är att vi måste orkestrera globala lanseringar från Stockholm som ska kännas relevanta och få fäste på flera olika marknader – och gå hem i såväl tysk som svensk och engelsk kultur. Men det är också det som gör det hela extra intressant. 

Här är alla nya namn på Klarnas marknadsavdelning:

Daniel Jonten - tidigare chef på Nike och Absolut
Kamran Alemdar - tidigare kommunikationsdirektör 3
Aiofe Houlihan - tidigare partner hos Kreab
Johanna Nyman - tidigare ansvarig för fintech på JKL
Rebecca Jerndahl - tidigare brand manager Tele2
Lisa Björnberg - tidigare marknadschef Telenor och DDB
Chris Cabau - tidigare business director DDB
Erik Årnell - tidigare Carat London och business director DDB
Calle Reimers - tidigare head of hesign på Brindfors
Lena Lille Myrbäck - tidigare Onlinechef på Projectplace



Dela sidan: