Dela sidan:

Den amerikanska underhållnings- och mediekoncernen NBC Universals streamingtjänst Hayu etablerades 2016 i Storbritannien, Australien och Irland. Förra året lanserades den i Norge. Nu har turen kommit till den nordiska marknaden. Dagens Media har intervjuat Hendrik McDermott, chef för branded on demand på NBCU.

– Det här är nästa fas i vår expansion. Sverige är en bra tv-marknad, så vi ser väldigt mycket fram emot vad vi kan åstadkomma här, säger han och påpekar att Hayu ska betraktas som ett komplement till tjänster som Netflix, HBO, C More och Viaplay. 

Att tjänsten lanseras i Norden beror på det engelska språkets starka utbredning i regionen – serierna saknar nämligen i dagsläget undertexter eftersom de kommer ut vid samma tidpunkt som i USA. 

NBCU har nyligen arrangerat ett marknadsföringsevent i Sverige för att sprida kännedom om Hayu, tillsammans med infuencers som Daniel Paris och Ellen Bergström. En stor andel av annonseringen sker i övrigt med klipp från realityserierna i sociala medier. 

Målgruppen är framför allt kvinnor mellan 18–34 år. NBCU är förtegna om statistik över prenumeranter. 



Dela sidan: