Dela sidan:

Annonsrådets Amanda Oxell har tidigare kritiserat H&M för att använda för smala Plus Size-modeller. Nu uppmanar hon till kritiska kommentarer mot klädjättens barnkläder där företaget annonserar en sweatshirt på Facebook med texten "GIRL HERO" hon anser att trycket är förminskade och att en formulering som "BOY HERO" aldrig skulle finnas på motsvarande tröja för pojkar.
"Ni stärker och upprätthåller förlegade könsstereotyper genom er indelning av pojk- och flick-kläder där pojkar bara ska ha mörkblått, svart, actionfigurer och citat som "I am the future" medan flickor ska ha rosa och pasteller med prinsessor och texter som "Unicorn fan club på. De könsstereotyper ni jobbar så hårt för att upprätthålla är de könsstereotyper som bidrar till att tjejer och kvinnor inte har möjlighet att ta del av samhället på samma villkor som män." , skriver Annonsrådet i en kritiskt inlägg till H&M.

Svenska nyhetssajter rasar på Facebook
Under början av året, oklart exakt när, skruvade Facebook sina algoritmer på den svenska marknaden på ett sätt som missgynnar nyhetssajters exponering i användarnas flöden. Breakit har kartlagt mängden interaktioner på 20 svenska mediers Facebooksidor. Man har jämfört dels med antalet interaktioner mellan 1 januari – 25 februari under 2018 jämfört med samma period 2017 och dels jämfört perioden med de 30 föregående dagarna. Endast fyra av sidorna har ökat interaktionerna de senaste 30 dagarna. Det är SVT Sport, Aftonbladet, Sportbibeln och Omtalat. Men den sistnämnda kommer från en nivå där de har tappat stort under året. Medan ökningen för SVT Sport och Sportbibeln har koppling till OS. Över ett års tid har sajter som Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, Kit, Veckans Affärer, Omni, Dagens Nyheter och Omtalat mer än halverat sitt engagemanget på Facebook.

Facebook avslutar experimentet med separata flöden
Facebook har bestämt att det är en dålig idé att separera varumärkes- och publicisters inlägg från de som användares vänner och familj delar. Nätjätten bekräftade i en bloggpost i går torsdag att experimentet som körts i sex länder från i höstas avslutas. I testet togs innehåll från utgivare och företag bort från nyhetsflödet och placerades i ett separat "Utforska"-flöde. Det skriver Recode.
"Människor vill inte ha två separata flöden", skrev Adam Mosseri, ansvarig för Facebooks nyhetsflöde, i ett blogginlägg. "I undersökningar berättade folk att de var mindre nöjda med inläggen som de såg, och att ha två separata flöden hjälpte dem inte att komma närmare vänner och familj."

Chefredaktörer slutar efter affären
Daily Express och Daily Stars chefredaktörer slutar bara dagar efter att Mirror Group fäullbordat sitt uppköp av tidningarna för 200 miljoner pund. Daily Stars Dawn Neesom är det kvinnliga chefredaktör som har suttit längst på sin post i Storbritannien även Hugh Whittow lämnar. Det skriver The Guardian.

Studie slår fast: Använd inte smiley i jobbmejl
Forskare vid universitet i Israel och Nederländerna undersökte olika aspekter kring hur en smiley uppfattas. De utförde tre olika experiment med cirka 400 personer  över tre studier. Resultatet av studien presenterades i tidskriften Social Psychological and Personality Science (2017) och lutade åt att mottagarens upplevelse av avsändarens kompetens sjönk när en smiley användes i ett första mejl i en arbetsrelaterad kontext. Det skriver DN



Dela sidan: