Dela sidan:

 

 

Under 90- och början av 00-talet stod Nokia på topp i mobilbranschen och Nokia 3310 var ett populärkulturellt fenomen. Men när åren gick och Apple gjorde entré fick den finska mobiltillverkaren föra en alltmer tynande tillvaro.

2014 köpte Microsoft upp Nokias mobiltelefonfabriker men lade bara två år senare ned dem och 1350 finska anställda fick lämna sina jobb.

Sedan dess är det den finska bolagsgruppen HMD Global som äger licensen att sälja Nokia-telefonerna.

Forsman & Bodenfors har fått uppdraget att lansera varumärkets nya modell Nokia 8 Sirocco på global nivå. I en ny kampanj väljer man att lyfta varumärkets finska bakgrund.

– Nokia som varumärke och deras finska arv är otroligt intressant att få jobba med. Vi har alla spelat Snake tills tummarna svider och tappat våra 3310:or från balkonger utan att de fått minsta skråma. Så det är extra spännande att få vara med på återtåget, säger Pontus Levahn, copywriter på Forsman & Bodenfors.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Forsman & Bodenfors
John Bergdahl – Art Director
Pontus Levahn – Copywriter
Julia Blomquist – Planner
Stefan Rudels – Account Director
Nina Widemar – Account Manager
Magnus Kennhed – Agency Producer
Albin Christiansson – Graphic Designer
Johan Nordqvist – Music Supervisor

Produktionsbolag: Bacon STH
Director – Tomas Jonsgården
Producer – Magnus Åkerstedt
Cinematographer – Rasmus Videbæk
Editor – Olivier Bugge Countté
Telecine – Jean-Clement Soret
Sound Design – Martin Mighetto
VFX – Chimney



Dela sidan: