Dela sidan:

Rasar mot Google – efter att Granskning Sverige hotat mediernas advokat
Expressen och Dagens Nyheter publicerade i helgen ett flertal artiklar där de granskat den högerextrema gruppen Granskning Sverige och deras arbetssätt via Google och Youtube. Enligt Expressen ska nätverket upprepat hota och trakassera journalister och sprida upphovsrättsskyddat material på Youtube.

Granskning Sverige ska dessutom ha sökt upp en av Expressen och DN:s advokater vid advokatfirman Danowsky & Partners när denne försökt stoppa överträdelserna. Nu kräver medierna, tillsammans med branschorganisationer som Utgivarna, Svenska journalistförbundet och Tidningsutgivarna att Google hanterar mot aktörer som Granskning Sverige.

”Det är rent hårresande om man inte tar bort det. Man använder materialet för att sprida högerextrem propaganda. Jag tycker att det är skrämmande”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Sofia Wadensjö Karén, tillträdande vd på UR, menar att om Googles vill betraktas som en seriös aktör, så måste de motarbeta olagliga publiceringar och hot.

”Allt annat är djupt omoraliskt och dessutom oroande”, säger hon.

Vi har tidigare berättat att företag har bojkottat Youtube på grund av olämpligt innehåll. Google Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo hänvisar till Google i Kalifornien kring frågan. 

SD dominerar socialt – får skjuts via Facebookgrupperna
SD utklassar redan alla partier i sociala medier. Efter att Facebook ändrat sin algoritm växer man nu även i Facebookgrupperna, vilket kan bli viktigt inför valet. För det är i Facebookgrupperna marknadsföringen nu sker, vilket vår bloggare Unn Edberg tidigare skrivit om. Enligt Aftonbladets kartläggning har Aftonbladet flera hemliga SD-grupper där flera tusen aktiva väljare diskuterar.

”Medan SD:s anhängare har startat ett stort antal grupper där 1000-tals medlemmar postar flera inlägg om dagen har de andra partierna i princip inga grupper alls”, skriver Aftonbladet.

Första kvinnan någonsin att ta hem Årets Bild
Frilansfotografen Anna Tärnhuvud blev första kvinnan någonsin att vinna Sveriges största fototävling Årets Bild sedan tävlingens start 1942. Vinnarbilden togs för Aftonbladet i anslutning till Drottninggatan under terrorattacken 2017. DN tog storslam på galan med 13 av 40 priser. På listan ser vi även många frilansare och fotografer från Expressen, Aftonbladet och SVT.

Radio- och tv-avgiften blir kvar i Schweiz
Invånarna i Schweiz kommer fortsätta betala för public service. Det står klart sedan 71 procent under söndagen röstade emot ett förslag om att avskaffa licensavgiften. Omröstningen är ett resultat av initiativet ”No Billag” – flera anser att licensavgiften är förlegad.

Ladbrokes plockar hem sponsorpengar
Spelbolaget Ladbrokes tar bort de åtta miljoner pund som de varje år spenderar på sponsorskap som ett resultat av de nya reglerna kring spelautomater i Storbritannien, skriver The Drum. Den brittiska regeringen kommer försöka minska maxbeloppet på fasta odds från 100 pund till så lite som två pund. Ladbrokes sponsrar idag bland annat hästkapplöpning och rugbycuper.

”IHeart förbereder för konkurs”
En av USA:s största radiobolag kan gå i konkurs, enligt flera medier. IHeart Media har under det senaste året pratat om en omorganisering, men det finns inget formellt sådant avtal. Enligt Adage ska läget den 1 februari ha blivit allt mer ansträngt sedan man glömt att missat en räntebetalning. Utöver det ska man i torsdags ha missat betalningar på ytterligare två obligationer. 

Facebook pitchar brand safe-videos
Facebook har börjat sälja in videos som ingår i ett brand safe-program till annonsörer, enligt flera byråer som Digiday pratat med. Facebook vill att varumärken spenderar 750 000 dollar över en tre månaders-period för att vara med. Detta kan liknas vid Google’s ”Google Preferred” där flera innehållsskapare ingår. Enligt annonsköpare innebär detta att Facebook ger dem begränsad kontroll över var deras annonser ska visas och att de lägger all sin tillit till Facebook vilka videos som är säkra eller ej.



Dela sidan: