Dela sidan:

Comviqs reklamkoncept med kioskägaren Karim och polisen Christer har sedan lanseringen 2013 varit ett av landets mest välkända. Reklamfilmerna är framtagna i samarbete med ANR BBDO och regisserade av Josef Fares.

I ett försök att ta konceptet vidare har Comviq de senaste veckorna rullat ut en miniserie, "Kärlek kommer", den här gången utan inblandning från ANR BBDO. I den fem avsnitt långa miniserien ska Karim hjälpa Christer att hitta kärleken.

Tittandet och engagemantet är än så länge relativt lågt, på YouTube har det mest sedda avsnittet drygt 2 900 visningar. Enligt Tele2 ligger completion raten på drygt 36 procent med en tittartid 400 procent över benchmark.

Redan 2015 lanserade Comviq två miniserier i samarbete med Splay, Clara & Keyyo och Under hundringen. 

– Vi ville ta konceptet med Karim och Christer vidare och älskar att utmana nya reklamformat och medier. Comviq är det varumärke där vi känner att vi kan testa mest eftersom att målgruppen är nytänkande och befinner sig i de nya kanalerna, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör för Tele2 och Comviq, till Resumé.

Holmberg berättar vidare att tio procent av Comviqs årliga marknadsbudget är vikt åt att testa nya saker, en "modighetspott".

– Kan man skapa underhållning som ger värde åt ens målgrupp ger det väldigt bra spillover-effekter på varumärket, fortsätter Holmberg.

Enligt Åse Holmberg är det låga YouTube-tittandet ett resultat av att de inte marknadsfört programmet i kanalen.

– Hittills har vi bara pushat två avsnitt i sociala medier och kommer att göra en utvärdering av dem. Det som är intressant med den här aktiveringen är att den inte är tidsbestämd, det är ett innehåll vi kan dela närsomhelst under året.

Måste man hitta nya format för att hålla ett liv i en sån långkörare som Karim och Christer?

– I grunden är Karim och Christer ett framgångskoncept och då blir behovet av nya format mindre. I dagens medielandskap behöver man dock hitta nya sätt att nå sina målgrupper. Vad jag sett har inga av våra konkurrenter testat något liknande. Vi har som mål att vara Sveriges modigaste kommunikationsavdelning, det här är en del av det, säger Åse Holmberg.



Dela sidan: