Dela sidan:

Jag är ingen stor öldrickare, det är sant, men jag kan uppskatta bra varumärken. Därför är det sorgligt att bevittna den svenska bryggerinäringens kroniska självskadebeteende.

Pripps Blå ägde en gång i tiden både en egen färg och drömmen om den svenska sommaren. Ett vemod som gjorde märket till marknadsledare. Ändå fick man panik och övergav allt när konkurrensen skärptes.

Resultatet blev en serie filmer som noga påpekade att Pripps Blå inte stod för någonting längre. Från ett tydligt löfte serverades en häxblandning av förvirrade budskap. Ett av dem, om jag minns rätt, var tillsammans. Törnekronan kom i formen av ett guldägg, men varumärket återhämtade sig aldrig.

Uppstickaren som skakat jättens bur var Norrlands Guld. Men efter år av egensinnig, fantastisk reklam, har även de rättat in sig i leden av ängslig korrekthet.

Trucker-kepsen har ersatts med en hårknut, den fula mustaschen med ett trendigt skägg. Möjligen är det Glenn Hysén som skrivit texterna på deras webbplats, men annars är märket som vilket mikrobryggeri som helst. Smaken kanske är dortmunder men formen är IPA.

Det finns naturligtvis fler exempel. Värst är lanseringen av alla fulöl men hög alkoholhalt och låga marginaler. Eftersom de oftast bara finns som starköl går de heller inte att marknadsföra. Det är såklart kul att art directorn som gjorde Eddie Meduzas skivomslag har något att pyssla med, men vackert är det inte.

Nu har också Falcon frivilligt ställt sig vid ättestupan. Att märket är ovanligt tondövt, även för bryggeribranschen, märktes redan i våras då de betalade dyrt för att få döpa Falkenbergs hemmaplan till Falcon Alkoholfri Arena – ett namn som bara kan älskas av konkurrenter, bortasupportrar och anhängare av kemisk kastrering.

Kan det bli värre, kanske du undrar? Klart det kan. Nu ska Falcon göra en reklamkampanj på temat ... (trumvirvel) tillsammans. Alltså samma löfte som flyttade Pripps Blå från Sandhamn till Svenska Högarna.

Tanken är att visa upp Falcon som en kemisk produkt, tillverkat i en fabrik av människor i vita labbrockar. Målet (får vi anta) är att skapa den där genuina trovärdighetskänslan som bara en dubbad reklamfilm från Brauns tandborstsinstitut i Frankfurt gjort tidigare.

Speakern meddelar förtroligt att Falcon har det klaraste källvattnet, den finaste malten, den bästa humlen, den perfekta färgen – allt övervakat genom mikroskop från Monsanto (känns det som).

Skulle du mot förmågan dricka för mycket, kan du i alla fall trösta dig med att dina uppkastningar kommer i korrekta Pantone-färger. Se upp där nere. Nu kommer den.

Håkan Olofsson
Varumärkesstrateg, Cabomba



Dela sidan: