Dela sidan:

Under natten slutfördes affären mellan Discovery Communications och Scripps Networks Interactive, en affär Resumé rapporterade om redan i somras. I och med Discoverys förvärv kontrollerar bolaget 20 procent av den amerikanska annonsfinansierade kabeltv-marknaden. 

– Idag markerar en viktig milstolpe för Discovery, när vi nu blir ett tydligare differentierat mediaföretag med den mest respekterade portföljen med familjeinriktade varumärken i världen, säger David Zaslav, vd för Discovery.

Discovery Communications byter i och med affären även namn – till Discovery, Inc. Slutsumman för affären landar på knappt 100 miljarder kronor. I en intervju med Variety berättar Discovery-vd:n att affären kommer att stärka deras annonserbjudande och även öppna upp dörren för framtida OTT-satsningar.

– Som ny global ledare inom verklighetsbaserad underhållning, kommer Discovery tjäna lojala och passionerade publiker runt om i världen med innehåll som inspirerar, informerar och underhåller på alla typer av skärmar, erbjuda nya möjligheter för annonsörer och distributörer att nå attraktiva målgrupper av skala, och använda vår ledande position för att skapa nya värden och tillväxtmöjligheter för alla våra intressenter, berättar Zaslav.


Dela sidan: