Dela sidan:

Sexistisk reklam är en ständigt pågående branschdebatt och så sent som i höstas föreslog majoriteten i Stockholms kommunfullmäktige ett förbud mot sexistisk utomhusreklam på särskilda ytor i huvudstaden. Adtechbolaget Unruly släpper den 8 mars sitt verktyg som ska hjälpa annonsörer som är osäkra på om deras budskap faller under kategorin sexistisk. 

Verktyget analyserar 13 olika variabler för könsstereotyper och är en del av Unrulys tekniska lösning UnrulyEQ Max. Verktyget scannar variabler som kroppsdelars exponering, objektifiering, yrkesidentiteter eller roller som är stereotypt förknippade med det ena eller andra könet. Analysen avslutas med hjälp av ett trafikljus där sexistiskt innehåll möts med rött ljus. Därutöver beräknar verktyget hur olika målgrupper kommer att reagera på annonsen. Annonserna undersöks också med hjälp av ansiktskodning, ordgranskning och enkätsvar från både män och kvinnor.

Verktyget kommer i samma veva som ny forskning visar att sannolikheten att en reklamfilm innehåller en manlig karaktär i stället för en kvinnlig, är dubbelt så hög. När en kvinna medverkar så är befinner hon sig i köket i 48 procent av fallen. Det hävdar Unruly i ett pressmeddelande. Män å sin sida framställs i en yrkesroll i mycket högre utsträckning, jämfört med kvinnor:


Dela sidan: