Dela sidan:

Annonsrådet har gjort sig kända för att slå ner på varumärken som sprider sexistiska, rasistiska och stereotypa budskap i sin kommunikation. Jämställdhetspanen handlar om att en beställare kan få sina koncept, kampanjer eller produktioner granskade enligt en struktur som Annonsrådet tagit fram. Processen genomförs digitalt och beställaren får efter granskningen tillbaka en sammanställning av de svar som kommit in från panelen och tillgång till de enskilda svaren från medlemmarna.

– Den som från början efterfrågade en sådan här lösning var Social First-byrån The Amazing Society. Idén kom från dem och de är måna om att resten av branschen också ska få möjligheten att använda lösningen vilket vi ser som något enormt positivt, berättar Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet i en kommentar. 

Tobias Franzén, vd på The Amazing Society, anser att det är viktigt att arbeta med inkluderings- och jämställdhetsfrågor både i den externa kommunikationen, men kanske framförallt internt.

– Vi har arbetat länge med att etablera en hög nivå av medvetenhet internt samt en kultur där vi diskuterar frågor kring jämställdhet och mångfald. Det gör att vi kan erbjuda en kompetens att skapa syftesdrivna insatser i tillägg till vår marknadsföringskompetens. Ett led i detta har hela tiden varit att emellanåt ta hjälp utifrån i och med att även de mest engagerade kan bli hemmablinda. I Annonsrådet har vi hittat en perfekt partner att kunna validera idéer, koncept och uttag, utifrån ett jämställdhetsperspektiv.



Dela sidan: