Dela sidan:

Trots att det bara är ett par dagar kvar till Melodifestivalens grand finale på Friends Arena är det lugnt på artisthotellet i centrala Stockholm. Artister, journalister och pr-människor petar långsamt i sig sin frukost i hotellets matsal. Autografjägarna, möjligen ett tynande fenomen, lyser med sin frånvaro.

Den enda punkten av rörelse och energi är Viktor Frisk. Det är tredje gången som 23-åringen från Stora Sundby utanför Eskilstuna ställer upp i Melodifestivalen tillsammans med radarpartnern Samir Badran. Han hälsar glatt på allt och alla, ställer upp på selfies tillsammans med restaurangpersonalen ("Det är till min dotter, hon älskar dig"), fotograferas och filmar själv till sin egen vlogg.

Det känns som att det blir tredje gången gillt säger han samtidigt som han för fjärde gången petar på samma lass äggröra och bacon på gaffeln, ändå vill han inte stänga några dörrar.

– Man vet aldrig. Jag har ingen aning om var i livet jag kommer att befinna mig om ett år och om vi får en bra låt, varför inte?

Han gör den här typen av motsägelser ofta. Stänger en dörr för att sedan öppna den på glänt. Vill inte utesluta någonting och verkar rädd, eller ovillig, att tacka nej när chansen att synas dyker upp.

I årets tävling ställer barnfavoriterna Samir & Viktor upp med låten "Shuffla". För första gången har de lyckats ta sig direkt till final utan att behöva passera Andra chansen. Låten tog hem förstaplatsen i deltävlingen i Göteborg.

– Det känns som att vi steppat upp vårt game och gjort en låt som är typisk för vårt sound, ett sound vi vet fungerar. Personligen kanske jag inte lyssnar på Samir & Viktor jätteofta men jag vet att det finns många därute som uppskattar oss. Barnen fattar direkt medan vuxna kanske behöver ett glas i sig innan de sjunger med.

Segerviss är han inte, även om han skulle tycka att det vore kul att vinna. Låten "Shuffla" är som ett litet miniuniversum där en rad marknadsföringsstrategier tryckts in på tre minuter och sex sekunder. Utöver Viktor Frisk och Samir Badrans 900 000 följare på Instagram och 100 000 Youtube-prenumeranter har duon dragit nytta av andra influencers starka i en ung målgrupp. Sidekicken och dj-fenomenet Anis Don Demina har närmare 120 000 Youtube-prenumeranter men kan ändå inte mäta sig med giganten i sammanhanget, 12-åriga Theodor "Theoz" Haraldsson.

Theoz har visserligen lika många YouTube-prenumeranter som Anis Don Demina har, men är framför allt stor på musikappen musical.ly, där hans sång- och dansvideos lockat två miljoner prenumeranter. En av Theoz specialiteter är just dansen "shuffling". Eftersom Melodifestivalen har en åldersgräns får Theoz inte vara med på scen utan projiceras istället på skärmarna bakom Samir & Viktor. Breakit-krönikören Emanuel Karlsten var först med att uppmärksamma den i sammanhanget innovativa strategin. I själva låten skickar duon även ut hälsningar till de städer där Melodifestivalen haft sina deltävlingar

– Vi har tänkt på hur våra plattformar kompletterar varandra i olika målgrupper, det är så man måste tänka 2018. Det är medel som är tillgängliga för alla artister. Det handlar inte längre om att kunna sjunga bra, det är mer av en show, säger Viktor Frisk.

Duons narknadsföring i samband med Melodifestivalen har ibland gått överstyr. Två gånger har partnern Samir Badran kritiserats för att ha smugit in reklambudskap i SVT-sändningarna. I ett fall, då varumärket på Samirs kalsonger syntes, fälldes SVT av Granskningsnämnden och tvingades betala 100 000 kronor i böter. Tilltaget fick SVT-profiler att rasa men möttes av en obrydd Badran.

– Stäm mig och ta mig ur finalen då så kan jag dra till Thailand i stället, berättade han för Aftonbladet.

Sina första steg som influencer tog Viktor Frisk redan som 15-åring då han startade upp sin blogg med inriktning på mode och träning. I början möttes han av skepsis och fick glirningar om att vara "en jävla bloggbög".

– När man vill göra något annorlunda blir folk i en mindre stad lätt dömande. Responsen jag fick av mina läsare gjorde att jag ändå kunde bära huvudet högt och känna att det var coolt att våga bryta sig loss. Det har gjort att jag vågat gå min egen väg senare i livet, berättar han.

När bloggen började generera intäkter och tog upp alltmer av Viktor Frisks tid valde han att hoppa av skolan. Någon ytterligare utbildning än ett års gymnasiestudier har han inte.

Strax efter att ha slutat skolan flyttade han till Stockholm och började jobba med digital marknadsföring för Aloe Vera-drycken. Den tidigare MMA-fightern Assan Njie, i dag vd för Njie-koncernen, såg i Viktor Frisk en ung kille med potential och driv och gav honom chansen, trots att Frisk saknade utbildning. Han satsade på den strategi han kunde - influencer marketing.

– När man blivit utdömd av så många och någon börjar tro på dig vill man ge så extremt mycket tillbaka. Jag tror att Assan såg mycket av sig själv som ung i mig, säger Viktor Frisk.

Bara ett par år senare, efter att Viktor & Samir för första gången ställt upp i Melodifestivalen med låten "Groupie", började han ägna mer tid på BBS-ägda Socialminds kontor. Frisk hade genomfört ett antal influencerkampanjer ihop med byrån och hade inte ro nog att sitta hemma och arbeta. Efter ett tag blev han inkallad på BBS-ägaren Christina Salibas kontor.

– Efter att ha berättat min historia och vad jag ville göra framöver frågade hon om jag kunde komma in och börja jobba på måndag. Sedan dess har vi utformat rollen som social media director på Mindmakers för att jag på ett så bra sätt ska kunna hjälpa deras kunder med sina sociala medier.

Du var knappt fyllda 20 och hade ingen utbildning, varför tror du att de valde att satsa på dig?

– Jag tror att livets skola snarare än traditionell utbildning är det viktigaste. Den utbildning jag fått från Christina är ovärderlig. Jag vet många som gått på alla skolor som finns och vill ta sig in i branschen men har man jobbat med sociala medier sedan man var 15 år gammal så kan man det så mycket mer än de som studerat det. De får bara ett utifrånperspektiv. Jag vet hur influencers tänker kring dåtid, nutid, framtid och vad som är hett just nu. Den kunskapen tror jag har gett väldigt mycket till Mindmakers kunder och hjälpt dem att utvecklas.

På Christina Salibas kontor sitter en tavla med ett motto som företagsledaren följer slaviskt – "Get shit done". Viktor Frisk uttrycker sin beundran för Christina Saliba som han menar har lärt honom vad hårt arbete betyder. Som ägare till BBS Group har hon lotsat Camilla Läckberg till ett miljonimperium och fått prins Carl Philip att öppenhjärtigt prata om sin dyslexi i en talkshow som tidigare hånat honom. PR-byrån Mindmakers jobbar i dag med kunder som Halebop, Sigma, Bisnode och Nordic Bet.

Precis som Läckberg tidigare har gjort dansar Viktor Frisk i den kommande säsongen av Lets Dance. Ett åtagande som gjort att han för en stund tvingats ta paus från jobbet på Mindmakers.

Har du någon gång klivit in på ett kundmöte och möts av en skepsis med tanke på din publika profil?

– Absolut, ibland undrar de nog varför jag ens är där och jag har fått frågan om jag verkligen jobbar på Mindmakers. Christina har varit väldigt duktigt på att förklara min roll och vad jag kan hjälpa till med. Vissa har nog bara sett det jag gör med Samir & Viktor men när de får veta hur jag byggt mitt varumärke så förstår de att det ligger mycket tanke och strategi bakom.

Vilka insikter kan du som har varit med från insidan bidra med till era kunder?

– Genom den resa jag gjort har jag fått kompetens kring hur man bygger varumärke inom allt från musik, böcker, sociala medier och kreativt content. Att vara en offentlig profil som ska underhålla innebär att man konstant måste tänka nytt, nytt, nytt.

Är det inte lite skillnad att bygga sociala kanaler för ett företag än för ett personlig varumärke?

– Även om det så klart skiljer sig en del så har det också vissa likheter. De flesta kunder som kommer till oss har ett specifikt mål med sina sociala kanaler. Det kan exempelvis vara att de vill få fler följare till sina konton, men att de inte insett att de måste ha ett kreativt innehåll för att lyckas med det. När man kommer in på ett Instagram-konto måste de sex första bilderna locka intresse direkt, annars kommer man bara söka sig vidare. Många har dessutom alldeles för mycket säljinriktat material och det är det tyvärr ingen som vill ta del av. Vi brukar säga att varumärken till 80 procent måste ha inspirerande snarare än säljande innehåll i sina kanaler. Det är precis så som Daniel Wellington och NA-KD har nått den framgått de gjort.

– Allt måste utgå från kunden. Ibland tror jag företag tänker för snävt kring deras produkt och till slut glömmer bort vad kunderna vill ha och varför de skulle börja följa ens konto. När de väl går ut med en kampanj kör de dessutom stenhårt i alla kanaler under tre veckor för att sedan släppa allt vilket gör att de sjunker till botten av följarnas flöden.

Viktor Frisk berättar att han inom fem år vill starta en egen byrå, kanske med hjälp av mentorn Christina Saliba, och därefter fortsätta bygga sitt imperium.

– Det finns så sjukt många Youtubers, influencers och Instagramstjärnor som har potential att växa. Profiler som är stora inom film, tv och musik har dessutom inte börjat ta tag i sina sociala kanaler och använda den plattform de redan har för att bygga något större. Alla de industrierna går hand i hand i dag och det är många som behöver hjälp med det.

Kommer du i så fall släppa dig själv för att fokusera på andra?

– Jag har väldigt många drömmar och skulle vilja göra allt möjligt inom nöjesindustrin. Det är många därute som borde bygga en plan för vad de vill göra om tio år och hur man kan utveckla det man gör i dag istället för att fastna. Att Samir och jag hållit oss relevanta i fem års tig är på grund av att vi konstant har förnyat oss.

FAKTA/Viktor Frisk
Ålder: 
23.
Uppväxt: Stora Sundby.
Bor: Stockholm.
Utbildning: Grundskola. Hoppade av efter första året på gymnasiet.
Karriär: Bloggare, social marketing för Aloe Vera-drycken, annonsförsäljning på Moderna Tidskrifter, boken "Min superkraft! : så har jag lärt mig älska min struliga adhd, social media director på Mindmakers och Samir & Viktor.
Tjänar: Plockade 2016 ut 400 000 kronor från bolaget Viktor Frisk AB.
Filmtips: Gråzon och Wolf of Wall Street.
Lästips: Café.
Gör på fritiden: Hänger med vänner, tränar och reser.
Medievanor: Alla sociala medier. Kollar mycket Youtube och följer bloggosfären.
Hissar: Christina Saliba.
Dissar: Instagrams nya algoritmer. Tillbaka med det kronologiska flödet!



Dela sidan: