Dela sidan:

Förra året aviserade Unilever, som 2016 var världens fjärde största annonsköpare, att de skulle bryta banden med hälften av de kreativa byråer och 40 procent av de konsultbyråer som var koppladde till konsumentproduktsjätten.

Beskedet fick aktien för en av världens största reklambyråkoncern, WPP, att falla.

Nu har årsbokslutet för 2017 kommit och enligt Adweek skär Unilever ned på sina marknadsföringskostnader med 30 procent till följd av beslutet att ta mer av annonsarbetet in-house.

"Inom marknadsföring gör vi en större del av vårt innehåll själva medan vi får ut mer av de tillgångar vi redan har", heter det i rapporten som dessutom berättar att Unilevers in-house-produktion är snabbare och omkring 30 procent billigare än externa byråer.

I Unilevers varumärkesportfölj finns bland annat Lätta, Pepsodent, Axe, Dove och Knorr.

Unilevers utspel är en del i en större trend hos de stora globala annonsköparna.

Så sent som i början av februari i år aviserade Procter & Gamble att de tänker halvera sina byråsamarbeten under 2018. Förra året skar P&G ned på sina digitala reklaminvesteringar med drygt 1 miljard kronor men ökade samtidigt både försäljningen och vinstmarginalen.

Resumé insikt: Världens största annonsköpare agerar mot digitalt slöseri – så påverkas branschen 



Dela sidan: