Dela sidan:

Medierna har mer eller mindre gjort sig beroende av Facebook för att få räckvidd och trafik. Och det har naturligtvis fått sina konsekvenser, vilket inte minst en genomgång som Breakit nyligen gjort visar. Efter sociala mediejättens senaste algoritmförändringar har Kit mer än halverat sina reaktioner på plattformen, vilket fått Kit att planera en kanalbreddning.

Nu uppmanar alltså Alex Hardiman, chef över Facebooks nyhetsprodukt, publicister att förlita sig på fler vägar för att nå läsarna. Samtidigt vill hon att de ska se Facebook som en vän.

– I år kommer vi att omdefiniera vår relation till publicisterna. Vi backar inte från nyheter. Även om våra senaste algoritmförändringar innebär att det kommer att synas mindre nyheter i våra flöden, kommer de nyheter som syns vara av bättre kvalitet. Vi är en bra partner som hjälper mediehusen, sa Alex Hardiman under paneldiskussionen som ägde rum på fredagen.

Förändringarna offentliggjordes tidigare i år och är ett sätt för Facebook att tampas mot fake news och få användarna att vilja vara på plattformen. De innebär i stort att innehåll från vänner och familj prioriteras högre än innehåll från företag och medier. Dessutom ska lokala medier gynnas framför icke-lokala.

Men hur ska Facebook då avgöra vad som är kvalitetsmedier och inte?

– I början gjorde vi inte skillnad på nyheter och nyheter, vilket är problematiskt. Nu har vi kommit till en punkt där vi måste definiera kvaliteten på nyheterna. Har vi då information från ett stort antal människor om att källan är tillförlitlig och informativ – ja, då premieras den, sa hon.

Under paneldiskussionen pressades även Alex Hardiman på vad de gör för att hjälpa publicisterna. CNN:s Brian Stelter satt också i panelen och krävde att Facebook borde använda sina vinstpengar till att mer direkt finansiera journalistik. Det fick många i publiken att applådera.

– Vi för diskussioner varje dag för att hjälpa er. Vi har bland annat investerat tre miljoner dollar i ett projekt som vi kallar ”subscriptions accelerator”. Där jobbar vi tillsammans med 12 medier för att skapa ”best practices” och förstå vad som funkar och inte, sa Alex Hardiman.

– När vi nu ska skifta mot ett kvalitetsinnehåll, finns många olika möjligheter på bordet. Vi har aktiva konversationer med många publicister, akademiker och experter på området.

Hon menar också att plattformen försöker vara transparenta gentemot publicisterna och proaktivt berätta i god tid om olika funktioner och förändringar som de planerar att sjösätta.

Alex Hardiman lovar också att de ska försöka vara mindre USA-fokuserade framöver.



Dela sidan: