Dela sidan:

Det är en välbesökt paneldebatt när Josh Dickens, produktdesigner på Instagram och den som skapat Stories, Tutti Taygerly, produktdesigner på Facebook och Rajni Licienne Jaques, modechef på Teen Vogue skulle sia om framtiden i sociala medier. Så välbesökt att South by Southwest beslutade sig för att införa en extra sittning under lördagen.

Autenticitet är ett återkommande ämne under den en timme långa sittningen. Rajni Licienne Jaques menar att var tredje post i hennes flöde är sponsrad. Det är inte autenticitet, enligt henne. Influencers behöver skapa något annat, mer autentiskt, om fenomenet ska överleva i framtiden.

På frågan hur varumärken ska vara autentiska kommer några handfasta tips.

– Influencers har sina passioner och kan ägna väldigt lång tid att bara skapa en bra video. Varumärken tänker att de kan slänga in en preroll eller göra merchandise, men det funkar inte. Annonser ska inte kännas som annonser. Det måste varumärken bli bättre på, säger Tutti Taygerly.

Rajni Licienne Jaques exemplifierar med sig själv.

– I mina sociala medier växlar jag mellan att skoja med mig själv och posta bilder där jag tror att jag är söt. Jag försöker vara mig själv i alla sinnesstämningar, och vara en förebild eftersom det är då mitt innehåll blir effektivt. Hur är man autentisk? Genom att vara sann mot sig själv – oavsett om du är en person eller ett företag, säger hon.

Människors beteenden i sociala medier ändras hela tiden, inte minst på grund av nya produkter och tjänster som gänget i panelen är med och skapar. Hur kommer då människor att bete sig i sociala medier under 2018?

– Hittills har sociala mediebeteendet varit väldigt självcentrerat. Man har velat bygga sitt eget varumärke till varje pris, genom att tala om sig själv. Men titta vad som händer med det politiska klimatet i världen just nu. I en sådan verklighet längtar folk efter tillhörighet. Därför kommer framtidens sociala medieanvändande koncentrera sig till grupper. Folk kommer organisera sig för att göra skillnad i världen, säger Rajni Licienne Jaques.

Tutti Taygerly tror att folk vill ta del av händelser i realtid.

– Mitt barn, som är så ung att hon knappt vet vad klockan är, säger "Mamma, snart börjar det!" varje dag vid middagstid. Hon syftar på spelet HQ som går live ett par gånger varje dag. Jag tror att det kommer växa, att man tar del av någonting i realtid tillsammans med en grupp människor.

Josh Dickens tror att vi kommer att få se mer interaktivitet.

– Vi kommer ännu mer än tidigare sträva efter att engagera människor vi bryr oss om. Om jag står i en affär i färd med att köpa nya skor vill jag direkt få feedback på om mina vänner tycker de är snygga eller inte. Vi kommer att få se nya och spännande sätt att interagera med varandra på, säger han och fortsätter:

– En annan är att affärer i högre utsträckning kan genereras via sociala medier. En person jag känner gör skämtteckningar. Han använder stories och genom det gör folk av sig till honom och vill att han ska rita dem. Han säger åt dem att föra över fem dollar, och sedan skickar han tillbaka en teckning genom Instagram.

Teen Vogue har i dag en stor fanskara i sociala medier. Den har de byggt upp genom interaktion med sina läsare.

– Sociala medier ger alla en röst, oavsett bakgrund och position i samhället. Så varför inte låta våra läsare berätta sina berättelser själva i våra sociala medier? Det visade sig att de brydde sig om mycket annat än bara kläder och skor. De funderade kring frågor som vad som kommer hända när Obama slutar och om de kommer få sjukvård. Utifrån det drog vi en massa lärdomar och fick idéer till vad vi skulle skriva. Samtidigt som de kände att vi lyssnade på dem, att de var delaktiga. Man kan bära högklackade skor och samtidigt bry sig om politik, säger Rajni Licienne Jaques.


Dela sidan: