Dela sidan:

Det senaste året för Uber har kantats av bojkotter, rapporter om sexuella trakasserier och en sparkad vd. Det är tillräckligt för att få de flesta avskräckta från jobbet som global varumärkeschef. Men det gäller inte Bozoma Saint John.

Hon började på Uber för snart ett år sedan för att hon ville vara en del i att vända synen på varumärket till något positivt.

– Vi försöker vinna tillbaka kunder som lämnat oss genom transparens och genom att rätta till misstag som har begåtts tidigare. Man måste förstå att bakom varumärken finns det människor. Och eftersom deras intentioner är på rätt ställe kan vi också ändra riktning. Därför borde man ge oss en chans, säger Bozoma Saint John från scenen på South by Southwest.

På moderatorns fråga om det handlar om att vinna tillbaka kunder de förlorat eller hitta nya, svarar hon:
– Det ena behöver inte utesluta det andra. Men vi måste övertyga de som lämnat oss att vi lärt oss en läxa och att vi har förändrats.

– Jag vill understryka att det inte går att springa ifrån det som varit dåligt. Misstag måste man kunna hantera och sedan berätta om dem. Men processen måste vara snabb. Gör felet, lär dig av det och gå sedan vidare.

Vad vill du säga till de som är skeptiska till att Uber har förändrats?
– Allt handlar om transparens. Folk är alltid skeptiska om de inte vet varför eller hur man gör saker.

Bozoma Saint John vill berätta förarnas historier. Hon vill även berätta kundernas historier, hur ett samtal i en Uberbil kan betyda mycket.

För att ta reda på hur det egentligen är som förare och kund på Uber väljer Bozoma Saint John att själv köra Uber.

– Jag behöver gå i deras skor – eller köra i deras bil – för att förstå vad de går igenom. Som relativt ny varumärkeschef har jag rest runt på våra kontor och lyssnat på många erfarenheter från olika körningar, men det är inget mot att sitta där själv.

Hur är det att vara kvinna och jobba på Uber?
– Jättebra, jag hade inte jobbat där annars.



Dela sidan: