Dela sidan:

De senaste åren har Honesty ställt om personalstyrkan och tydligare växlat om mot varumärkeslöftet att bli ”Reklambranschens HBO”. Grundaren och vd:n Walter Naeslund har en stark tro på serieformatet som byrån bland annat tillämpar för i Länsförsäkringars reklamkoncept. Nu börjar Honesty pitcha mot produktionsbolagen, vid sidan av erbjudandet som fullservicebyrå.

– Eftersom det är få byråer som kan leverera på karaktärsdrivna serieformat så kände jag att det vore intressant att se i fall vi kunde sälja det erbjudandet fristående från fullservicemodellen. Många kunder har starka egna inhouse-avdelningar idag och då är det relevant att erbjuda den mer avancerade storytellingen och produktionen separat under Honesty Play och låta en större del av volymarbetet ske i kundens inhouse-avdelning som vi givetvis stöttar och levererar assets till, säger Walter Naeslund till Resumé och fortsätter.

– Det kan också vara ett sätt för marknadschefer som inte vill byta kreativ huvudbyrå, men vill testa något nytt. Det fungerar som en Netflix-modell där man snabbt kan få upp en serie och sedan betala så länge man tycker att det fungerar bra. Tycker man av någon anledning sedan att det inte fungerar så slutar man bara betala så slutar serien att produceras. Det blir mindre dramatiskt att välja och enkelt att testa. Lite som en agil modell på byråvalsnivå kan man säga där man slipper en kostsam åtta månaders byråvalsprocess.  

Walter Naeslunds position för Honesty – ”Reklambranschens HBO” bygger på rapporter som visar att datamängden har ökat enormt sedan byrån grundades. Samtidigt har konsumenternas hjärnor inte utvecklats i samma hastighet. Det skapar en kognitiv kris där konsumenten letar efter genvägar, platser där den kognitiva belastningen är så låg som möjligt. En kontext där det blir lättare för hjärnan att analysera. Byråledaren lutar sig också mot Sara Rosengren och Micael Dahléns studie från Handelshögskolan om Reklamkapital.

– Egentligen handlar det inte bara om serieformat utan snarare om en tro på tydliga symboler som återkommer och bygger reklamkapital för varumärket. Det går inte att åstadkomma med de one-offs man ofta ser idag eftersom hjärnan uppfattar det som kognitivt dyrt att koda av helt nya saker och därmed scrollar vidare eller trycker på “skip ad”-knappen.

– Jag tror att man ska bygga serier i sig som varumärken och utnyttja det emotionella kapitalet på andra ställen, exempelvis butik, e-handel och taktisk annonsering, istället för att pumpa in produkter och logotyper i formatet på ett krystat sätt. Bygg, äg och växla ut på dina egna kändisar så att säga.    

Vad erbjuder ni som inte produktionsbolagen gör?
– Strategisk och taktisk förståelse för kundens varumärke och affär. Det sitter i ryggmärgen för oss att alltid göra saker med ett kundens affär i fokus. Det vi tar bort är onödiga overhead-kostnader och vi närmar oss därmed den typen av setup som Marc Pritchard pratar om där man skalar bort allt onödigt och jobbar snabbfotat och ödmjukt inför att sanningar kan omprövas under processen.

– Grundfelet som många gör är att man inte tittar på det man producerar utifrån den kontext där konsumenten möter varumärket. När vi har gjort en ny film, vill jag alltid titta hur det ser ut i min iPhone på tunnelbanan. Först då vet jag om det kommer att funka. I studion känns allt bra. 


Dela sidan: