Dela sidan:

Jenny Nordlander har sagt upp sig från jobbet som chefredaktör för Nöjesguiden. Beslutet är något som har växt fram längs vägen. För Resumé berättar hon om ett samtal med vd:n för ägarbolaget HKM Media Group Stefan Hallenius i förra veckan.

– Senast förra veckan frågade jag om han inte tyckte det vore bra att ta in en kvinna i styrelsen, som består av bara män. "Vi går på kompetens inte på kön", svarade han. Det går ju inte ihop med vad jag står för.

I augusti ger Jenny Nordlander ut en bok om kvinnor i mediebranschen på förlaget Natur & Kultur som både är en historieskildring från 1700-talet då de första kvinnorna fick arbete i sektorn till nu och en sammanställning av intervjuer med aktiva yrkeskvinnor i Mediesverige, samt hennes egen berättelse.

– Boken visar de strukturer som finns, inte bara i vår bransch utan i hela Sverige. Det handlar inte om fysiska övergrepp, utan är en annan dimension av samma problematik som metoo gav uttryck för. Det handlar om mindre greppbara faktorer som finns på många arbetsplatser och som vi kanske inte reflekterar över varje dag men som påverkar hur vi mår och presterar.

Jenny Nordlander har inte gjort klart med ett nytt jobb.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Tanken är att vara kvar i mediebranschen, men jag känner att jag vill hålla dörrarna öppna. Någonstans känns den här osäkerheten kittlande. Och jag anser att det är en lyx att verkligen ta sig tid att fundera på vad jag vill få ut av min karriär. Jag tittar på alla alternativ som finns.

Jenny Nordlander kom till Nöjesguiden från Aftonbladet 2015 och hade dessförinnan arbetat på DN. Bara efter några månader slutade den dåvarande chefredaktören Amat Levin för att gå till reklambyrån Forsman & Bodenfors. Jenny Nordlander fick då frågan om att ta över.

– Jag blev otroligt glad över att få det förtroendet. Det har verkligen varit en jättekul tid. Även om det också varit turbulent. Ett av de första besluten jag tog var att pausa printutgivningen eftersom jag märkte att print läckte pengar. Sedan kom det in nya ägare och nu gör vi mer print än någonsin och har bland annat startat editioner i Åre och på Gotland. Och det har visat sig vara en lyckad strategi, rent ekonomiskt

Hur ser du på förutsättningarna för att den strategin är rätt för att skapa en lönsam affär framåt?
– Det är inte jag rätt person att uttala mig om längre.

Till DN säger HKM Media Groups vd Stefan Hallenius att den korta beskrivningen av samtalet med Jenny Nordlander är taget ur sitt sammanhang. Han hävdar att hon sade upp sig redan den 19 februari.

– Vi pratade om styrelsesammansättningen. Hon frågade mig varför vi inte hade några kvinnor, och jag berättade att det blivit så eftersom vi velat ta till vara på den kompetens som funnits, men att vi också funderar på utöka styrelsen till fem personer. Självklart ser vi gärna att kvinnor tar platser i styrelsen, men vi går i första hand efter kompetens, säger Stefan Hallenius till DN. 



Dela sidan: