Dela sidan:

Av de 28 länder som ingår i Edelman Trust Barometer, världens största förtroendeundersökning, hamnar Sverige på fjärde sista platsen vad gäller förtroendet för media. Tilliten till media minskade under 2017 till 31 procent. 

Men även om medieplattformarna minskar i förtroende går tilliten till själva journalistiken  i motsatt riktning.

52 procent, en ökning med 13 procentenheter, säger sig lita på journalistik. Nedgången för medierna drevs av en nedgång i förtroendet för sökmotorer och sociala medier.

– Det är väldigt tydligt att vad som är media börjar bli väldigt uppluckrat där bland annat influencers och sökplattformar räknas med. Vi vänder oss därför till den traditionella journalistiken, säger Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo.

– Fenomen som sponsrat innehåll, click-baits och influencer samarbeten medför att media har blivit en salig röra av information, kommunikation och marknadsföring. Det spelar in på att förtroendet för medierna sjunker. Det är en backlash helt enkelt.

Undersökningen visar också att media, för första gången, är den institution globalt som har lägst förtroende. Övriga institutioner i undersökningen är politiker och ideella organisationer.

– Tilliten till den traditionella journalistiken ökar, men inte tilliten till plattformarna som journalister verkar på. Det finns en önskan från gemene man att sann information ska förmedlas på ett sätt som de förstår.

När det gäller att värna om informationskvaliteten missar medierna. Bara 32 procent av svenskarna tycker att medierna lyckas med det. När det gäller underhållning däremot, är 67 procent nöjda med medierna.

Att förtroendet för media sjunker drar även med sig andra institutioner som förlitar sig på journalistik. 55 procent av svenskarna säger sig inte kunna veta vilken politiker de kan lita på, enligt Edelman Deportivos rapport.

– Vi ligger lågt i en global jämförelse när det gäller rädsla för fake news, trots att 58 procent är oroliga för att det förekommer.

Antalet respondenter i Sverige var 1 150.

Fler insikter från rapporten:

Vikten av snabba publiceringar framhålls ofta av nyhetsorganisationerna själva. Men 65 procent av svenskarna tycker att fokuset på det är för stort, till nackdel för artiklarnas korrekthet.

– 62 procent av svenskarna tycker att nyhetsorganisationer fokuserar för mycket på att locka en stor publik. 
– 55 procent av läsarna säger sig inte kunna känna igen god journalistik från rykten eller falskheter.
– 57 procent av svenskarna bojkottar varumärken baserat på deras ställningstaganden i sociala eller politiska frågor. 30 procent av svenskarna bojkottar mer än för tre år sedan, enligt undersökningen.
– 55 procent av svenskarna konsumerar nyheter färre än en gång i veckan


Dela sidan: