Dela sidan:

Det var under ett fullsatt framträdande på South by Southwest som Ira Glass passade på att rikta udden mot annonsörerna.

– Jag vill ta tre minuter att adressera dem direkt, eftersom jag vet att många är här. Det blir allt tydligare för mig att många marknadsförare inte förstår sig på storheten i podcasts. Tittar man på en fyraårsperiod har lyssnandet fyrdubblats. 26 procent av amerikanarna har lyssnat på en podcast den senaste månaden. Men marknadsförare ligger långt efter i utvecklingen, sa han från scen.

Och han vet vad han talar om, efter lång erfarenhet av ljudmediet. Programmet This American Life grundades 1995 och slog igenom ordentligt 2014 när de lanserade krimpodcasten Serial. Därefter kom nästan lika populära S-town.

– Vi jobbar ihop med många varumärken som vi älskar, Squarespace till exempel. Men nationella varumärken lyser annars med sin frånvaro. Den vana podcastlyssnaren hör snabbt att det är samma annonsörer som roterar i alla poddar. Konstigt nog har konsumentprodukter, banker, kreditkort och bilar inte hittat till poddarna än. Det tycker jag är fascinerande, eftersom det är marknadsförarens jobb att veta vad som funkar och inte.

Ira Glass passade också på att kasta en känga mot "reklam-VM".

– Jag åkte på Cannes Lions – en reklamkonferens i Frankrike – som ligger belägen på en otroligt vacker plats. Men den är skittråkig. Marknadsförare fattar inte ens möjligheterna om ett stort varumärke tar över festivalen. United Airlines, till exempel skulle göra sig hur bra som helst där.


Dela sidan: