Dela sidan:

Den senaste veckan har Dagens Nyheter och Expressen granskat Google och plattformens problem med bland annat hatfyllt och rasistiskt innehåll. Speciellt uppmärksammat har en antisemitisk lista på svenska judar och deras positioner blivit.

Google har fått kritik från bland annat Tidningsutgivarna, tidigare TV4-vd:n Jan Scherman, journalisten Willy Silberstein och justitieminister Morgan Johansson (S). Jan Scherman riktade sig specifikt till Googles Sverigechef Anna Wikland som han menar flytt sitt ansvar genom att hänvisa högre upp i kedjan och till komplexa juridiska processer.

Nu svarar Googles chefsjurist David Price kritikerna i ett debattinlägg i Expressen. Price berättar att han har förståelse för frustrationen, att Google inte på något sätt vill stödja antisemitism eller extremism i någon form och att de ser sitt ansvar i frågan.

Price berättar att problemet inte låter sig lösas enkelt då sökmotorn indexerat 130 000 000 000 000 sidor och varje dag tar emot hundratals miljoner sökningar.

"Samtidigt som detta innehåll ibland kan strida mot vårt eget företags värderingar, skulle det vara problematiskt om personliga åsikter hos Googles personal avgjorde vilken typ av innehåll som skulle uteslutas från sökresultaten. Det är därför vi, precis som alla andra, måste följa lagen och myndigheternas riktlinjer när vi fattar beslut kring vilket innehåll som bör visas på Google. När vi uppmärksammas på olagligt innehåll, tar vi omedelbart bort sidorna från våra sökindex."

Price berättar att kritiken som blossat upp i Sverige diskuteras på högsta nivå och att Google det senaste året gjort en rad förändringar i sina algoritmer för att "ge mer kvalitativa resultat på sökningar som kan leda till tvivelaktigt innehåll".

Förändringarna har dock inte implementerats på den svenska marknaden, något Price menar man gjort till högsta prioritet.

"Sist men inte minst skulle jag vilja ta upp en viktig punkt som uppstått i den svenska debatten. Vi har tagit del av kritik som uppmanar Google i Sverige och anställda på marknaden att ta ansvar för situationen.

De globala policybesluten fattas dock inte av ledningen lokalt, utan hanteras och åtgärdas av ansvariga experter på Google, som lägger ner mycket arbete på att se till att detta blir rätt." avslutar David Price.



Dela sidan: