Dela sidan:

De senaste månaderna har det kommit en rad uttalanden och rapporter som varnat oss för överdrivet användande av våra mobiltelefoner. Isobars agency director tillika Resumébloggaren Nils Andersson Wimby gick för några veckor sedan igenom de faktorer som gör att vi mår dåligt av mobilanvändandet.

Nu plockar även mobiltelefontillverkaren Motorola upp beteendet i en rad nya kampanjfilmer, framtagna av Ogilvy & Mather. I den första filmen använder sig Motorola av ett gäng mannekänger och dolda kameran för att anspela på alla de tillfällen vi stannar upp för att titta på telefonen i "en sekund". De som tar en närmre titt på mannekängerna och deras mobiltelefoner möts då av frågan hur många gånger om dagen de ser ut som dockorna.

I det andra uttaget, som enligt Motorola baserar sig på verkliga situationer, filmas en rad amerikaner på semester runtom i världen. Trots att de befinner sig på platser som Eiffeltornet, Triumfbågen och Kreml klarar de inte av att slita ögonen från telefonen.

– Motorola är övertygade om att ett mer välbalanserat förhållningssätt till våra telefoner skulle göra oss lyckligare och mer sammankopplade med människorna och miljön runtomkring oss. Det är därför vi nu uppmanar våra användare att ta en närmre titt på hur just de använder sina smartphones, berättar Motorola i ett uttalande.


Dela sidan: