Dela sidan:

Expressens ledning med Thomas Mattsson har under det senaste året tryckt hårt på att man närmar sig konkurrenten när det kommer till marknadsandelar, bland annat baserat på Kantar Sifos mätning Orvesto Internets siffror. Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal har genomgående tillbakavisat påståendet att glappet minskar.

Nu visar det sig att Aftonbladets dagliga totalräckvidd är högre än vad som redovisats i de senaste månadernas upplagor av Orvesto Internet. Mätningen som görs med hjälp av en panel bestående av ett representativt urval på 20.000 personer i åldrarna 16-80 år.

Redan under hösten 2017 märkte Aftonbladets analysavdelning hur Orvestos samtliga mätpunkter för den dagliga räckvidden släpade efter jämfört med tidningens egen tracking. I december- och januarimätningen visade sig differensen vara så stor som nära en halv miljon användare för Aftonbladets startsida (så kallad etta). När Orvesto angav en siffra runt tre miljoner låg Aftonbladets egentliga räckvidd på 3 499 000 besökare.

– Vi märkte att det låg betydligt lägre än vår egen tracking och bestämde oss för att gräva ner oss ordentligt i siffrorna över tid för att se vad som ligger bakom differensen och hörde av oss till Kantar Sifo för att identifiera problemet. Förenklat kan man säga att det grundade sig i när vi bytte plattform för våra appar från webbapplikationer till nativeapplikationer. Då hängde Kantar Sifos tracking inte med. Men det är flera faktorer som har samverkat här, säger Aftonbladets analyschef Robin Hjelte till Resumé.

Hur har ni drabbats av det här?
– I höstas var differensen på totalen inte så stor, men större än väntat på sektionsnivå, då vår tracking och Orvestos normalt sett brukar följa samma kurva. När glappet ökade valde vi att göra våra egna djupdykningar där vi till slut kunde hitta roten till problemet.

Vad har ni sagt till annonsörerna?
– Schibsteds säljorganisation har en mycket god dialog med våra kunder och vi har andra mätningar som vi använder för att visa effekten.

Under tisdagen hölls ett möte mellan Kantar Sifo och Aftonbladets analysavdelning i Schibsted-huset för att summera de problem som har uppdagats den senaste tiden. Sedan mätfelen uppdagades korrigerade Kantar Sifo Orvesto-siffrorna för januari för några veckor sedan. Decembersiffran ändrades så sent som i går tisdag. Enligt Kantar Sifos digitala affärsområdeschef Stefan Svanfeldt påverkade mätfelet räckvidden främst på enskilda med en hög andel appanvändare. Den totala räckvidden uppvisade inte samma felaktiga differens som räckvidden för Aftonbladets etta.

– När Aftonbladet bytte plattform för sina appar ska man registrera om Orvestos mättaggar från hybrid till native. Här gick något fel och taggarna följde inte med,

Vad gör ni själva för att identifiera den här typen av fel?
– Vi tittar över våra mätningar löpande. I höstas var det bara på ettan som man såg effekterna av det är, men när det också påverkade det totalet antalet användare i december och januari-mätningen så var situationen mer allvarlig. Det är sajtens ansvar att tagga och vårt ansvar att kontrollera att det blir korrekt i mätningen men med apparna blir det lite svårare då det är en mer "sluten värld" . Det är fler faktorer som ska klaffa, man ska få över användarna på den nya plattformen och byta mättaggar. Till skillnad från statistik från webbläsaren kan vi från Orvesto Internets sida inte spindla apparna,

Vad gör ni för att informera publicisterna och hindra att den här typen av problem uppstår?
– Vi kollar av och synkar så ofta vi kan, men just när det kommer till apparna så är vi beroende av att sajterna kontrollerar att mättaggarna blir korrekt implementerade.

Hur ska man se mätfelen i ljuset av Expressen-ledningens ord om att man närmar sig Aftonbladet när det kommer till marknadsandelar?
– De siffror Thomas Mattsson refererar till ligger längre tillbaka i tiden än december och januari. Det är inte heller räckvidden på startsidan som han fört fram utan jämförelsen är på totala sajternas veckoräckvidd.

FAKTA/Orvesto Internet
För att mäta den digitala räckvidden använder sig Orvesto av en panel med 20 000 personer. Orvesto Internet bygger på ett utsnitt av befolkningen i åldrarna 16-80 år som har tackat ja till att få sin mediekonsumtion kartlagd. Metoden bygger på att statistik från användarna samlas in genom olika koder som finns på sajterna. Mätningen följer panelens digitala beteende i webbläsare och appar via mobil, dator eller surfplatta.



Dela sidan: