Dela sidan:

Petra Tungården är en av Sveriges största influencers inom mode, inredning och livsstil. Som chefredaktör och moderedaktör på Metro Mode Home respektive Metro Mode har hon varit en av kanalens mest profilerade ansikten de senaste sju åren.

Nu väljer hon dock att lämna Metro för att istället satsa på sitt eget varumärke. I april lanserar Petra Tungården en egen blogg och senare i år kommer hon att presentera ett nytt digitalt koncept.

– Efter sju år på Metro kände jag att det var dags att våga prova mina vingar och sjösätta något helt eget. Jag kunde omöjligt förstå att min blogg och Instagram skulle växa sig så stora och bli mina främsta huvudsysslor. Det känns både läskigt och spännande men framför allt helt rätt i tiden att släppa print och satsa fullt ut digitalt. Steg ett är att flytta bloggen för att slutligen våga fullfölja en dröm som kommer att lanseras senare i år, säger Petra Tungården.

I framtiden kommer Petra Tungården istället att samarbeta med influencernätverket Cube. Parallellt med att Tungården ansluter har Cube även rekryterat Andrea Brodin från TV4 och livsstilsbloggaren Linn Herbertsson från Metro Mode. Tidigare i år rekryterade man även Metro Modes client director Daniel Eriksson och Metro Modes client manager Helena Marcks von Würtemberg.

– Vi är väldigt stolta över att Petra väljer oss som agentur när hon nu tar nästa steg i sin karriär. Petras bakgrund som både kreatör och redaktör är en väldigt bra match med Cubes helhetserbjudande 2018. Hon blir en viktig spelare hos oss framöver och vi ser fram emot att utvecklas tillsamman, säger Olof Lindblom, vd på Cube.

Den senaste tiden har Metro och Metro Mode tappat en rad medarbetare utöver de tidigare nämnda. I februari rapporterade Dagens Media om att Metro Mode plågades av dålig arbetsmiljö, bristande ledarskap och framtidsvision samt att bolaget bara hade en säljare kvar.



Dela sidan: