Dela sidan:

Sedan 1904 har det svenska bolaget Getinge levererat bland annat steriliseringsverktyg till sjukhus världen över. Inte den sexigaste av verksamheter, om än livsnödvändig.

I en ny global kampanj ska bolaget dock försöka ta sig närmre sina kunder, chefskirurgerna. Kampanjen är framtagen av McCann Sverige i samarbete med McCann Health i Köpenhamn, en gren av McCann-nätverket som specialiserar sig på medtech-området. Kampanjen är Getinges första globala sedan man för några år sedan köpte upp en rad andra konkurrenter och därmed breddade sin verksamhet.

I den avskalade reklamfilmen "The Walk" sätts kirurgen i fokus. Insikterna bakom kampanjen har tagits fram i McCanns globala Truth Studies. Som utomstående är det lätt att tro att den mest pressade och jobbigaste delen av yrket är inne i operationssalen, då ett felskär kan få den allvarligaste av konsekvenser för patienten.

– Faktum är att många berättade att det jobbigaste i yrket var att promenera från operationsrummet till väntrummet för att leverera besked till patienterna. Det är lätt att glömma alla kirurgers mänskliga möten, berättar Noak Garberg som jobbat som copywriter i projektet.

Reklamfilmen är den första i ett större koncept som kommer att fortsätta sätta just promenaden från operationssal till väntrum i centrum.

Vilka är utmaningarna för dig som kreatör i arbetet med en aktör som Getinge?

– Först och främst är trovärdigheten enormt viktig. Det har också varit ett en utmaning att hitta ett paraplykoncept som fungerar globalt, i alla länder de är verksamma i, det gäller nog inte bara för Getinge utan för alla globala varumärken. Konceptet måste också rymma de varumärken som Getinge köpt upp och få dem att känna att de är med på resan.

Er vd, Johan Östlund, stack ut hakan och trodde att filmen hade chans att prisas i Cannes Lions health-kategori, delar du den förhoppningen?

– Absolut. Mycket av reklamen inom health-kategorin fokuserar på hur perfekta produkterna är medan vi istället lagt fokus på det värde vi levererar, både för kund och samhälle. Sen vill jag också hylla Jakob Marky och Magnus Åkerstedt på Bacon som varit fantastiska och sett till att kampanjen blivit så bra som vi tycker att den är, säger Noak Garberg.



Dela sidan: