Dela sidan:

I veckan lanserade Arbetsförmedlingen kampanjen "Gör Plats". Många har hyllat kampanjen och bara på Resumé har närmare 2000 Facebookanvändare antingen delat, likeat eller kommenterat den. Kampanjen är en del i en långsiktig kommunikationsinsats som ska öka kännedomen om hur man kan bredda sin rekrytering med hjälp av Arbetsförmedlingen. 

För att illustrera detta består produktionsteamet bakom filmen till stor del av funktionsnedsatta.

– Redan tidigt in i det här projektet så sa vi att vi ville ha med människor med funktionsnedsättning i produktionen. Vi tänkte att om vi inte gör det vem ska då göra det, berättade Josephine Wallin, cd och art director på Le Bureau som ligger bakom filmen.

Till kampanjen tog Le Bureau även fram en behind the scenes-film som skulle visa de funktionsnedsattas arbete bakom kameran. Filmen inleds med en kort text – "Dom kunde mer än vad vi trodde". En text som fick föreläsaren och spin doctorn Jessica W Sandberg att reagera. Sandberg driver det egna bolaget Besvärlig sedan 1977 där hon bland annat föreläser om syftesdriven kommunikation.

– Det är extremt förminskande, oavsett vem det hade gällt. Vad de signalerar är egentligen "kolla här, de är inte som alla andra men ändå så gjorde dom ett bra jobb". Om du hade bytt ut de funktionsnedsatta mot en annan grupp som till exempel muslimer eller kvinnor hade det blivit ramaskri. Jag tycker det är katastrof, berättar hon för Resumé.

– Vilka är de "vi" som inte trodde att de funktionsnedsatta kunde något? Är det Arbetsförmedlingen? Är det byrån? Det förvånar mig att varumärken och byråer inte förstår vad det är man signalerar med den här typen av kommunikation.

Ser du ofta den här typen av problem när varumärken ska ge sig på syftesdriven kommunikation?

– Om om igen, det räcker att titta på den senaste tiden debacle för Stadium och H&M. De måste kunna sätta den i en kontext och kunna se den från olika synvinklar. Det går inte att göra en kampanj om brist på jämställdhet med en manligt dominerad arbetsgrupp. I det här fallet kan man inte prata om att funktionsnedsatta ska ha samma möjligheter på arbetsmarknaden och samtidigt säga att de är annorlunda, säger Jessica W Sandberg.

Katarina Pettersson-Brdarski är kommunikationschef på Arbetsförmedlingen.

Vad var syftet med behind the scenes-filmen?

– Den har samma syfte som själva kampanjen och vi har fått jättefin respons från de vi talat med. För oss blir det en omöjlighet att uppmana andra att anställa funktionsnedsatta om vi inte själva visar att det går, berättar hon.

Vad signalerar raden "Dom kunde mer än vad vi trodde" för dig?

– Den signalerar att vi alla har fördomar och missar den kompetens som finns därute. Sverige befinner sig i en högkonjunktur och arbetslösheten minskar, men inte för de funktionsnedsatta. Det vill vi lyfta.

Vilka är det som har haft fördomar?

– Alla företag och alla människor kan ha okunskap och fördomar. I den här produktionen så visar vi människors kompetens,. Om det vore så att vi såg kompetensen skulle inte arbetslösheten för funktionsnedsatta stå still. Vi vill att alla ska se att det finns kompetens därute, använd den, säger Katarina Pettersson-Brdarski.

– Det var byrån som inte hade tänkt tanken att anställa funktionsnedsatta. När de väl hade gjort det och resultatet blev så bra ville de gärna visa upp det.

Kan du förstå Jessica W Sandbergs kritik om att filmen skulle vara exkluderande och förminskande?

– Vi är alla fria att tolka budskapet men jag tycker inte att filmen är det. När man jobbar med kommunikation är det alltid en balansgång kring hur mottagaren ska tolka budskapet men vi känner oss trygga i kampanjen Gör plats. Det är klart att det alltid går att utveckla sig och jag är glad att Jessica engagerar sig i frågan. Det är det den här kampanjen handlar om, säger Katarina Pettersson-Brdarski.



Dela sidan: