Dela sidan:

Det senaste året har varit tufft för Google och framför allt Facebook. Bolagen har kritiserats för sin oförmåga att hantera de enorma mängder material som varje dag läggs upp eller indexeras på plattformarna. Annonsörer har oroat sig för i vilka kontexter deras annonser syns och för en dryg månad sedan hotade Unilevers marknadschef Keith Weed med att dra tillbaka all annonsering på plattformarna. Liknande hot har kommit från Procter & Gambles marknadschef  Marc Pritchard.

Både Unilever och Procter & Gambles kritik grundar sig i en bristande transparens från Google och Facebook samt att plattformarna inte kan garantera säkra annonsmiljöer.

Nu kommer ytterligare nyheter som bör oroa cheferna på Google och Facebook. Bolagen har fortfarande ett hårt grepp om den amerikanska digitala annonsmarknaden men enligt eMarketers senaste rapport  ser det inte riktigt lika ljust ut i framtiden.

Anledningen är att utmanare som Amazon, Twitter och Snapchat ökat sina intäkter snabbare än väntat. Enligt eMarketer kommer Google och Facebook visserligen knipa åt sig 56,8 procent av den digitala annonskakan i USA 2018, men siffran är lägre än  2017 då man knep åt sig 58,5 procent. Google är fortfarande den absoluta dominanten med 42,2 procent (2017) av den amerikanska totalen medan Facebook kontrollerar 20,9 procent.

Den tydligaste utmanaren, Amazon, förväntas enligt Monica Peart, prognoschef på eMarketer, stärka sin position ytterligare inom de närmsta åren. Koncernen har enligt henne en enorm potential i all den data man samlat in från sina olika shopping- och e-handeltjänster.



Dela sidan: