Dela sidan:

I ett pressmeddelande skriver Sveriges Annonsörer att de vill demokratisera den digitala annonshandel och föra in mer transparens i branschen. Vilket i förlängningen ska förbättra upplevelsen för varumärken och konsumenter. 

I nära två år har man filat på samarbetet med Match2One och flera av medlemmarna har redan testat verktyget som nu lanseras skarpt.

Många annonsörer lägger progamatiska köp utanför huset för att det är för komplext. Hur komplicerad är tjänsten?
– Du är uppe på en halvtimme. Det finns till och med funktioner för att skapa annonser inne i plattformen, i annat fall kan du ladda upp din annons. Du kan också bestämma på vilka marknader din annons ska synas. Jag har själv testat verktyget inför Ad Day och 100-wattaren och det svåraste är att förlita sig helt på AI och maskininläring i stället för att börja styra själv, säger Ulf Hermansson Samell marknadschef på Sveriges Annonsörer till Resumé.

Självservicetjänsten blir också ett sätt att kapa mellanhänder Kostnaden för plattformen är 20 procent av kostnaden för reklamköpen. Det finns ingen miniminivå för köpen på plattformen. Inne i verktygen listas också alla sajter där annonsen exponeras. Därtill finns en supportjänst med chatfunktion. Ulf Hermansson Samelll berättar att det finns flera skäl för Sveriges Annonsörers medlemmar att hämta hem programmatic-affären

– Det handlar främst om förmågan att jobba mer agilt och snabbfotat. Det ser ungefär lika dant ut för sökord. En annan fördel är att det inte krävs sä mycket förkunskaper. Det viktigaste för en annonsör är att veta vad du vill få ut av din investering, vilka mätpunkter som är viktiga.

Är det en tendens hos era medlemmar att fler hämtar hem de programmatiska köpen?
– Det är många som vill agera snabbare än de gör i dag och det tar tid att ta in konsulter för olika delar av affären. Många tar hem olika områden för att i stället koppla in konsulttjänster vid behov. Verktyget ger också en transparens som många annonsörer efterfrågar i dag, genom att de direkt kan se på vilka sajter deras annonser syns.

Den programmatiska handeln (automatiserad handel av digitala annonser) växer kraftigt. Men granskningar, såsom den Resumé Insikt genomförde i höstas, har ökat annonsörers krav på transparens, säkerhet och insyn i hur mediebudgeten spenderas. En brittisk studie från Infectious Media visar att 86 procent av annonsörerna planerar att ta delar av deras programmatiska köp in-house under 2018.

FAKTA
Självservice-verktygets egna AI (Artificiell Intelligens) analyserar konsumenters köpbeteenden. AI-beräkningar visar sedan annonser för personer som passar dessa köp-profiler för att driva lönsamma kampanjer. 



Dela sidan: