Dela sidan:

Det verkar inte finnas några gränser för vad som kan säljas i det nya tjänstesamhällets era. Möjligheten att föra över pengar digitalt på ett smidigt sätt, att boka "samåkning" utan mellanhänder eller semesterboende i lokalbefolkningens hem. Swish, Uber och AirBnB är bara några exempel på tjänster som har förändrat människors beteenden i grunden.

Att ha tillgång till smidiga tjänster i fickan, är onekligen vår tids urbana kännetecken. Och en kassako för den som finner den bästa lösningen.

Men för den som sitter på kompetensen att inte bara komma på idéerna och skapa lösningarna – utan även för att bygga de bästa affärerna runt tjänsterna, kan det lätt kännas frustrerande när de lämnas över till en företagsstruktur (kunden) som kanske inte alltid passar för utförandet.

Cecilia Bernard hade allt på B-Reel: de häftigaste innovationerna och interaktiva lösningarna, den yttersta fingertoppskänslan i användarupplevelsen. Men för varje god idé kunde hon inte hjälpa att börja tänka i termer av affärsidé.

Men det var när hon mötte Making Waves som hon för första gången såg en plats där hennes längtan var en realitet.

 

Industrilokalen har högt i tak, tegelväggar och svarta fönsterkarmar i betong. En tatuerad receptionist far omkring på en sparkcykel och langar färska caffe latte till besökarna.

– Om Ruben Östlund skulle gestalta en reklambyrå i en av sina filmer så skulle den se ut precis så här, konstaterar Making Waves nytillsatte Stockholms-vd Cecilia Bernard som befinner sig på systerbyrån Hello Great Works i Köpenhamn.

Där håller the North Alliance (NoA) en konferens för alla med kundansvar på byråerna som ingår i det nordiska byrånätverket. För Making Waves del är syftet med dagarna delvis att diskutera gemensamma erbjudanden mellan byråns samtliga kontor, som utöver Stockholm finns i Oslo, Krakow, New York och Chicago. Det handlar bland annat om att definiera organisationen och motivationen samt att få ihop en gemensam företagskultur. 

Making Waves har under de senaste åren genomgått flera förändringar. I maj 2016 gick man ihop med den amerikansk-svenska digitala byrån Nansen. Ett år senare tog man även in Stockholmsbyrån Great Works under sina vingar.

En stor del av Stockholmskontoret består av gamla Nansen, med utvecklare, ux-designers och projektledare som bygger produkter och tjänster. Den andra delen, Great Works, kallas nu för Creative business studio. De jobbar med affärs- och konceptutveckling och söker nya sätt att tjäna pengar på för traditionella företag.

– Vi jobbar nu med att få ihop de två företagen, och på att få in ännu fler projekt där vi står för hela ledet – från idé och konceptutveckling till teknikutveckling och lansering.

Vad har du för plan för att få ihop det?
– Det gör vi på en massa olika sätt, men arbetet i gemensamma projekt är givetvis en stor del av det. Samtidigt har vi områden som vi vill utveckla, och där kommer min bakgrund från användarupplevelsehållet in. På B-Reel kom hantverket alltid i första rummet. Making Waves har jätteduktiga utvecklare, briljanta strateger och rådgivare. Men avdelningen för användarupplevelsen, alltså kundresan, är för liten. Jag jobbar mycket med att stärka den delen, bland annat genom många nyrekryteringar av ux-designers. När vi har stärkt det erbjudandet så kommer det att fungera som en brygga mellan de två. Då kommer vi att bli ännu vassare på att bygga strategiska case med stark användarupplevelse.

Cecilia Bernard har alltid dragits till kreativa miljöer. Intresset hade delvis sin start i landet hon nu befinner sig, och en särskilt minnesvärd upplevelse på Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk. Hon tyckte att det var en ljuvlig upplevelse, tänkte "så här kan museer också vara" till skillnad mot de fjuttiga motsvarigheterna i Sverige. Louisiana, menar Cecilia Bernard, är inte bara ett museum som besökaren går in i och sedan ut ur – det är en plats att vara på.

Emellanåt målade hon på egen hand hemma i Bromma, inspirerad av sin konstintresserade mor. En sommar i början av 2000-talet mötte hon sin första kreativa arbetsplats i Rönnbergs McCann, och när det var dags för universitetsstudier föll valet först på konsten och det franska språket – därefter på Handelshögskolan och mastersprogrammet i civilekonom.

Någonstans på vägen kände hon att hon ville omge sig av människor med estetisk känsla, som gärna hade blicken på framtiden. Och hon ville vara den som ledde projekten, skapade gruppdynamiken eller motiverade projektets kreatörer. Hon drevs klarsynt av tre kriterier:

– För det första skulle det vara en internationell arbetsplats. För den andra skulle kärnaffären vara digital – vilket inte var så enkelt för 12 år sedan, innan e-handeln ännu fanns. För det tredje ville jag ha en chef att se upp till. Och när jag sökte jobb i höstas insåg jag att listan inte har ändrats särskilt mycket sen dess.

Det ledde henne till rollen som projektledare på Unibet i London, och uppgiften att bygga affären och sajten från grunden. Men projektet "stötte på patrull" och den nya nyexaminerade svensken reagerade med att fly fältet. Hon hamnade då på den brittiska reklamfabriken AKQA där hon dels roddade "kronjuvelen" Nike+, dels gjorde kampanjsajter för "jättekontot" Xbox.

– Kanske hade jag inte behövt lämna Unibet så drastiskt. Jag minns att min chef blev jätteförvånad och frågade varför jag inte hade sagt nåt om det jag var missnöjd med. Då insåg jag inte hur värdefull jag säkerligen var för företaget. Jag hade nog inte förstått då att man kunde ställa krav och framföra sina synpunkter. Men å andra sidan så längtade jag nog till den andra världen, som jag fann på reklambyrån. Det var ett otroligt tempo där, jag fick verkligen kämpa.

 

Efter ett kraschat förhållande vände hon hem till Sverige efter ett äventyr på nära 1,5 år. Åter i Sommarstockholm som en något "borttappad 28-åring" sökte hon efter nya sammanhang. Det såg länge ut att bli H&M, men i sista stund mötte hon B-Reels grundare Anders Wahlquist, Petter Westlund och Pelle Nilsson.

– Jag kände direkt att de var den sortens människor jag ville jobba med. De var smarta, genuina och humoristiska, brydde sig om sina anställda och hade sunda värderingar.

Ungefär som på Louisiana i Humlebæk.

– 'Jaha, så här kan man också ha det på jobbet', tänkte jag.

Cecilia Bernard hade kommit till ett stekhett produktionsbolag (och reklambyrå) som var mitt i en expansionsresa; de hade precis öppnat kontor i London och var på väg att göra detsamma i New York. Hon fick i rollen som producent chansen att vara med och starta upp filialen på andra sidan Atlanten. I samma veva lanserade man snacksjätten Doritos tokhyllade Hotel 626 – en interaktiv skräcksajt som i mångt och mycket väl symboliserar hur framåtlutat bolaget låg, vad gäller innovation och digital storytelling.

Hon flyttade hem till Sverige efter några månader och därefter följde flera innovationstunga år där den här typen av interaktiva upplevelser, ofta med spel eller filminslag, präglade mycket av det byrån gjorde.

– Det handlade mycket om att våra utvecklare plockade upp någon ny teknik som vi byggde en kampanjsajt runt. Som rockbandet Arcade Fires interaktiva musikvideo där besökarnas hemort blir en del av filmen. Ryktet spreds, att ville man ha en premiumproduktion så gick man till B-Reel. 90 procent av bolagets kunder var utländska.

Under åren växlade hon upp till exekutiv producent och sedermera vd för Stockholmskontoret. Efter hela 8 år gick hon och två föräldraledigheter tog hon nästa steg i karriären; Making Waves.

Cecilia Bernard har sökt sig till pentryt på Hello Great Works i Köpenhamn. Hon tar för sig av mandlar medan hon konstaterar att den största lärdomen från B-Reel är att alltid sätta hantverket eller användarupplevelsen i första rummet. Samtidigt var den yttersta frustrationen som bekant återvändsgränden, att aldrig få bygga hela affären kring en idé.

På Making Waves hoppas hon kunna lyfta in det B-Reel är allra bäst på, i kombination med Making Waves öppna dörrar till att skapa hela affärslösningar.

– Alla insiktsfulla kreatörer och strateger som jag har jobbat med genom åren hamnar alltid i tankar om vad man kan göra med produktens hela affär. Uppdraget kanske har rört kommunikationen, men alla med höga ambitionsnivåer hamnar snart i de tankebanorna.

– På Making Waves har vi den tilliten. Här upplever jag att vi är i de konversationerna och att vi har medarbetare som kan leverera på det. Här kan vi ha kontroll över hela produkten som vi bygger upp, och fortsätta ha en långsiktig dialog även efter att den har lanserats. Ibland bolagiserar vi rent av produkterna i egna aktiebolag. Till exempel Beambox, som blir ett dotterbolag till kunden och en tjej hos oss bli vd för.

Beambox är i korta drag en lagringstjänst som hämtar och förvarar prylar som inte får plats i hemmet, men som trots allt används med jämna mellanrum, till exempel julprydnader. Lådan beställs sedan hem igen när det är dags att pynta. Idén kommer ur att fastighetsbolaget Castellum har outnyttjade lokaler och därför sökt en metod för att använda kapaciteten och samtidigt hitta nya intäktskällor.

– Stora traditionella företag riskerar att trängas tillbaka i värdekedjan i digitaliseringen som pågår. Då gäller det att vara med där framme och bygga relevanta tjänster som gör att man känslomässigt kan koppla sig till slutkonsumenten. När man skapar den här typen av lösningar så är det oerhört viktigt att ha en stark användarupplevelse. För konkurrensen är så oerhört tuff just nu. Ofta lanseras snarlika produkter och tjänster ungefär samtidigt. Den som kommer gå vinnande ur striden är då de som lyckas bygga den bästa känslomässiga kopplingen till kunderna, och har den bästa användarupplevelsen.

På B-Reel pratade de mycket om att berätta historier med sin design eller ux, för att sänka trösklarna.

– Som de animerade fyrverkerierna mot den gröna bakgrunden i Swish som fungerar som en liten visuell belöning för det man har gjort. Eller pilen i Uber som faller ner på kartan i appen på precis den plats där du står, som om den har sökt sig genom universum och hittat fram till just dig. Det är de här små sakerna som gör de stora skillnaderna i slutändan.

Fakta / Om Cecilia Bernard

Ålder: 37 år.
Bor: Östermalm.
Familj: Min man Mattias som håller på att starta ett AI-bolag, Bianca 1 år och Felix 3 år.
Karriär & utbildning: Civilekonom från Handels, konsthistoria och franska på Stockholms Universitet. Massor av utbytestermier: Erasmus Unversitet i Rotterdam, Sorbonne i Paris och AIK Marseille III i Aix-en-Provence. Ett par i år i London på Unibet och den digitala byrån AKQA. B-Reel i nästan tio år varav tre som Sverige-vd. Nytillträdd Sverigechef på Making Waves som är en del av the North Alliance.
Medievanor: Varje dag: Nyhetsmorgon till frukost, Ekot via SR-appen när jag går till jobbet, Omni, DI, Resumé, VA, Breakit, AdAge, Instagram, Netflix och HBO. Varje Vecka: Alex och Sigge, En Varg söker sin Pod, This American life. Pappers-DN på helgerna.
Förebild: Min make. Hans driv och optimism är inspirerande varje dag.
Aktuell: Nytillträdd Sverige-vd på Making Waves som är en del av the North Alliance.


Dela sidan: