Dela sidan:

Egmont Publishing har gjort flera investeringar  under 2017 vilket tillsammans med organisatoriska förändringar drar ned resultatet. Bland dem kan nämnas förvärvet av  barn- och ungdomstidningen Robot samt investeringen i Sveriges största Facebook-byrå – Ingager där Egmont nu är minoritetsägare. Detsamma gäller nätbutikerna Outnorth (outdoor) och Bagaren och Kocken (kök). Ett tillväxtområde för bolaget är verksamheten för event- och läsarresor som innefattade nära 100 evenemang under 2017. Enligt Egmont har affärsområdet utvecklats till betydande intäktskälla. Egmont Publishing lanserade ett flertal nya titlar under fjolåret, som Glutenfri Matlust och historietidningen Historiska Brott & Mysterier. Förlagshusets vd Per Kjellander kommenterar resultatet i ett pressmeddelande:

– Vi gjorde ett solitt resultat under 2017 tack vare en bra balans mellan offensiva satsningar och nödvändiga effektiviseringar. Framförallt vill jag framhålla våra engagerade medarbetare som, i tider av förändring, fortsätter att leverera ett högklassigt innehåll till våra kunder.

Som stiftelse har Egmont en tradition av att hjälpa, i synnerhet unga människor, som har det svårt i livet. Under det gångna året delades 124 miljoner kronor av överskottet från koncernens medieverksamhet ut till olika projekt och insatser för barn och unga.



Dela sidan: