Dela sidan:

Dataskandalen kring Cambridge Analytica har varit den senaste veckans stora nyhetshändelse i branschen. The Observers avslöjande har ökat trycket på Facebook under press, men också visat hur datadriven och personaliserad digital annonsering kan missbrukas.

EU:s nya dataskyddsförordning GDPR håller många företag upptagna inför införandet om två månader. Inte minst eftersom bötesbeloppen uppgår till 20 miljoner euro eller 4 procent av företagets befintliga omsättning.

I samband med införandet av GDPR hjälper teknikföretaget Conzentio annonsörer och företag att säkra sina digitala kanaler. Bolaget är också representerat i IAB:s Europas arbetsgrupp om GDPR i Bryssel. I samarbete i samarbete med advokatfirman Westermark Anjou presenterar företaget en rapport som visar att samtliga av Sveriges 20 största annonsörer samlar persondata på sina webbplatser genom spårningsteknik, bland dem cookies och pixlar. På så sätt kartläggs internetanvändarnas aktivitet på nätet och registrerar data såsom läsvanor och lokalisering.

I genomsnitt har Sveriges 20 största annonsörerna sju externa spårare på sina webbplatser vilka identifierar och lagrar personuppgifter. Samtidigt som dataskyddsmyndigheterna varit tydliga med att IP-adresser och spårningscookies räknas som personuppgifter vilka faller under GDPR. Ansvarig för datainsamlingen är normalt sett annonsören som äger webbplatsen.

Vd för teknikföretaget Conzentio är Thomas Peterssohn som har ett närliggande förflutet i mediebranschen bland annat som vd för Mittmedia 2011-2016 och publisher på TT dessförinnan. Annonsörernas storskaliga insamling av persondata, bara två månader innan GDPR träder i kraft förvånar honom. Han anser att många marknadschefer tycks omedvetna om vilka legala risker de tar. Samtidigt som adtech-bolaget inte alltid är transparenta och tydliga med vad de gör med datan.

– Mediebolagen och teknikbolagen har generellt sett bra koll, det är annonsörerna som ligger efter. Anledningen är sannolikt att storföretagen har anlitat GDPR-konsulter som saknar kunskap i avancerad internetspårning. Istället fokuserar konsulterna på de interna systemen, som kunddatabaser, personallistor, e-post och andra system som är lätta att förstå, säger Thomas Peterssohn till Resumé.

Enligt Thomas Peterssohn visar undersökningen att det varierar kraftigt hur mycket annonsörerna behöver göra de närmsta två månaderna för att komma på rätt sida om GDPR. Enligt hans bedömning kommer många inte vara klara innan den 25 maj.

I samband med att Resumé gjorde en helgintervju med ICA:s marknadsdirektör Mats Liedholm tidigare i år berättade han att Sveriges största annonsöer bygger om sina system i ett stort omställningsprogram, med jurister inkopplade i processen för att de ska bli redo att möta GDPR. Thomas Peterssohn rekommenderar alla marknadschefer att, vid sidan av den juridiska hjälpen, tekniskt se över sina webbplatser, Detta för att utröna vilken spårningsteknik som används, vilken data som samlas in och hur den används.

– Det är möjligt att ICA har god beredskap, men våra tekniker har mött marknadschefer för några av Nordens största bolag som först trott att de har koll, just eftersom deras GDPR-team med jurister påstår det, men sedan har cheferna insett att kontrollen faktiskt saknas. Problemet är att många jurister inte är dataingenjörer. De är lekmän när det gäller databehandling på internet och saknar insikter i exempelvis cookiesynkronisering, datainsamling genom pixelanrop och så vidare, säger Thomas Peterssohn.

Ligger dessa frågor på marknadschefens bord?
– Marknadschefen har ofta signerat avtalen med mediebyråer och annonsteknikbolag kring olika former av spårningsteknik, så ansvaret ligger som regel på marknadschefens bord.

FAKTA
Conzentios undersökning genomfördes i mars månad bland webbplatserna hos de 50 största företagen i Sverigem, de 20 största annonsörerna och de 20 största e-handelsbolagen. Endast ett företag saknar spårningsteknik på sin webbplats. Resterande företag samlar personuppgifter med hjälp av tredjepartscookies eller liknande teknik. De flesta företagen i undersökningen använder spårningsteknik som vidarebefordrar persondata till Google eller Facebook.


Dela sidan: