Dela sidan:

Låt oss börja med det oerhörda: En älskad make, pappa, son, kollega och vän har avslutat sitt liv till följd av en utmattningsdepression som har orsakats av ett företag i vår bransch. Om detta råder inget tvivel. Efter upprepade förändringar på byrån, där allt mer jobb landade på Peters bord, blev arbetssituationen till slut så ohållbar att han föll ner i ett bottenlöst mörker och inte såg någon annan utväg än att begå självmord. "Försäkringskassan bedömer att dödsfallet har inträffat till följd av en arbetsskada", skriver myndigheten i ett ytterst ovanligt utlåtande.

LÄS MER: Jobbstressen blev Peters död

Omkring 300 personer kom till Peters begravning, men hans död angår hela kommunikationsindustrin med hundratusentals anställda. Åren efter finanskraschen 2008 har varit extremt händelserika men också påfrestande. Digitaliseringen har fått allt att röra sig snabbare och snabbare, konkurrensen på byråmarknaden har hårdnat och omfattande förändringar – fusioner, nedskärningar och omorganisationer – har blivit vardag. Dessutom har kundernas växande iver att effektivisera och pröva nya vägar med sin marknadskommunikation resulterat i en hård press byråernas marginaler.

När man läser boksluten från Peters arbetsgivare kan man mellan raderna skönja den här branschutvecklingen. Läget har varit jobbigt; 2015 – året som Peter kraschade – gjorde bolaget en rörelseförlust på 10 miljoner kronor.

Det som Peters arbetsgivare och många andra byråer har glömt bort under förändringshysterin är att de enskilda individerna, personalen, är helt avgörande för att nå långsiktig framgång. Vi är en kreativ näring, en relationsbaserad, samarbetsintensiv bransch som kräver glädje, motivation, livslust och entusiasm. Det är också i kampen om de bästa medarbetarna – i förmågan att skapa fantastiska arbetsplatser – som framtidens segrare utkristalliseras.

Medarbetartrivselns avgörande betydelse för byråers affärer blev för mig särskilt tydlig när vi på Resumé arrangerade Årets Byrå-galan i slutet av februari. Jag stod vid sidan av scenen och intervjuade överlyckliga byråledare med ett skimrande diplom i handen. Och när jag frågade om förklaringen bakom framgången var svaren samstämmiga: Vi tar hand om våra medarbetare – det är det som gör oss till vinnare.

I samband med detta fick vi också nys om att Westander, mångårig storvinnare i Årets Byrå, nyligen hade jämfört medarbetartrivseln med kundnöjdheten sedan tio år tillbaka i tiden. Och år efter år följer kurvorna varandra, det är otroligt slående (läs mer om detta i Resumé Insikt).

Peter var en nyckelperson på sin byrå. Oerhört duktig och lojal, med stort ansvar för byråns överlägset största kund. Han beskrivs av alla som något av en mönsteranställd. I sitt sista medarbetarsamtal med chefen larmar han om sin ohållbara arbetssituation – där hans största bekymmer är att han inte får tid att ta hand om kunden. Det är obegripligt att byrån inte tog bättre hand om ett sådant ess.

Vi på Resumé och Peters hustru hoppas att den här granskningen ska fungera som en väckarklocka för de byråer och andra företag som inte tar sitt ansvar som arbetsgivare på allvar. Vi hoppas att den får fler marknads- och kommunikationschefer att ställa krav på en god arbetsmiljö hos sina byråpartners. Vi hoppas att den kan bidra till att rädda någon från att gå under.

Den kommande veckan fördjupar vi oss i ämnet på resume.se och i Resumé Insikt under rubriken "Den stressade branschen – #baramänniska". Den 18 april arrangerar vi också ett seminarium kring stress ihop med Unionen (anmäl dig här)

Vad har du för erfarenheter av utmattning och dåliga arbetsplatser? Har du förslag på hur situationen i branschen kan förbättras? Vill du tipsa om en byrå som bränner ut sin personal? Mejla Fredrik Thambert, som har gjort granskningen av Peters fall, på fredrik.thambert@resume.se. Du får vara anonym.

Dela också gärna dina tankar, erfarenheter och idéer i sociala medier under hashtaggen #baramänniska.


Dela sidan: