Dela sidan:

Contentbyrån Sitrus (tidigare JG Communication, numera Nordic Morning) relation med Ericsson sträcker sig nästan 15 år tillbaka i tiden. Telekombolaget har genom åren stått för en stor del av omsättningen, som mest runt 90 miljoner per år, i mitten av 00-talet. 

Peter var en av sex account directors för Ericsson-uppdraget på Sitrus och bara hans del omsatte drygt 20 miljoner kronor 2015 – året han dog. Som Resumé har kunnat visa i vår granskning skedde Peters självmord som följs av en arbetsskada, enligt Försäkringskassans bedömning. Men det har Sitrus valt att inte berätta för sin storkund.

Under dagen har vi sökt Ericssons kommunikationsdirektör Helena Norrman för att ställa frågor kring hur de som uppdragsgivare ser på det tragiska dödsfallet. Istället blir vi hänvisade till mejlfrågor via presstjänsten. 
– Det var med stor chock och sorg vi mottog beskedet att Peter gått bort. Han var en mycket uppskattad och kunnig person och en konsult som vi jobbade med länge, säger Ericssons talesperson.

Kände ni till att Försäkringskassan klassat det som följd av en arbetsskada?
– Nej. Det beslut som Försäkringskassan tagit är en information för arbetstagaren och arbetsgivaren.

Vilket ansvar har Ericsson i detta?
– Vi ställer många olika krav på våra leverantörer och har en kontinuerlig dialog med dessa. Om en konsult som jobbar hos oss blir sjukskriven får vi naturligtvis information om detta och vi fick också information om att Peter var sjukskriven. Det är konsultens arbetsgivare som har ansvar för stöd och rehabilitering vid sjukskrivning. Hur en sån plan ser ut är en sak mellan den anställde och arbetsgivaren.

Hur arbetar ni för att säkerställa en god arbetssituation för de konsulter ni anlitar?
– Vi arbetar med ett antal byråer som vi bygger upp en långvarig relation med. Med dessa byråer har vi upprättat ett ramavtal som innehåller överenskomna villkor. För varje projekt eller uppdrag upprättas en specificerad beskrivning av uppdraget som båda parter är överens om. Utöver den regelbundna kontakten under uppdragets gång då projektet diskuteras och följs upp har vi också två gånger per år återkopplingsmöten med våra leverantören (byrån), då vi ger feedback och diskuterar hur det övergripande samarbetet fungerar från bådas håll. Om något inte fungerar bra, kommer vi gemensamt överens om åtgärder och följer upp tillsammans.

Hur kommer ni att gå vidare med samarbetet med Nordic Morning (Sitrus)?
– Vi utvärderar våra leverantörer löpande och beslutar fortlöpande om samarbete framöver. Vi har en mångårig relation med Nordic Morning (tidigare Sitrus). Vårt samarbete bygger på ett långvarigt partnerskap som fungerat väl och som vi har fortsatt med.

Fotnot: Peter heter egentligen något annat.

LÄS ÄVEN: 
Byrån svarar: Vi visste inte att det var så allvarligt
Därför angår Peters död hela kommunikationsbranschen
Beviset: Så hänger medarbetarnas välmående ihop med byråns framgång



Dela sidan: