Dela sidan:

Syftet med "Pionjär" är att bejaka kommunikationsbranschens behov av arbetskraft som förstår hela affären utifrån såväl ett medie- som ett kreativt och publicistiskt perspektiv,. Omnicom Media Group, Nord DDB och Schibsted kommer från varsitt håll och delar utmaningen att öka kännedomen om olika varumärken och sina kunders affär. Det är därför man slår sina påsar ihop här och i ett program där traineen spenderar sex månader på varje bolag.

– Talangerna får lära sig branschen ur flera infallsvinklar och ta rygg på otroligt duktiga människor. Tillsammans hjälps vi åt att utbilda framtidens yrkesverksamma. Det är trots allt dem som kommer forma vår branschs framtid inom en femårsperiod", säger Ali Tajbakhsh, koncernchef för Omnicom Media Group i ett pressmeddelande.

Ansökningsperioden för det 18 månader långa programmet påbörjas den 26 mars och pågår till den 9 april. Kandidaterna kommer att genomgå en uttagningsprocess med alla tre bolag och den 15 maj meddelas vilka sex som har fått en traineeplats.

– Vår ambition är att locka de bästa talangerna ute i landet. Deras bakgrund är mindre viktig, utan det är passionen för kommunikationsbranschen som är det viktiga. Vi är så exalterade över det här, säger Maja Siösteen, operating office på Nord DDB i en kommentar.

Idén utformades när Ali Tajbakhsh och Joakim Flodin, som är säljdirektör på Schibsted, diskuterade svårigheterna med att hitta bra talanger som har kompetens att förstå omfattningen av utmaningarna i branschen. De som kommer från mediehållet har inte kunnat se de andra viktiga beståndsdelarna för att optimera kommunikationen. Schibsted delade samma åsikt men från affärssidan och de bestämde sig för att någonting måste göras. Ali Tajbakhsh ringde Maja Siösteen och programmet Pionjär föddes.

– Det här är en unik möjlighet för de som är intresserade av medier och kommunikation och vill få chansen att bygga brands från alla perspektiv, säger Anders Nylander, director of sales & inventory på Schisbted i en kommentar.



Dela sidan: