Dela sidan:

Aller Medias ledning aviserar i dag att de vill minska kostnaderna med 110 miljoner kronor, vilket motsvarar omkring åtta procent av omsättningen 2017. Det framgår av ett internt meddelande som Resumé har tagit del av.

"Som ett resultat av den dramatiska nedgången på marknaden för vår printaffär, behöver vi ta ett helt nytt grepp kring vår kostnadskostym och utformningen av vår organisation. För att fortsatt kunna driva en lönsam och sund affär behöver vi minska våra kostnader med 110 miljoner kronor. Detta ger oss handlingsutrymme att satsa på vår digitala agenda och förvärv. Det kommer att innebära uppsägningar inom alla delar av företaget" skriver vd:n Bodil Ericsson Torp till sin personal.

I sparpaketet ingår även den redan påbörjade outsourcingen av layout som har som målsättning att minska kostnaderna med 20 miljoner kronor.

"I dagens utveckling minskar vår omsättning i print årligen med cirka 70 miljoner kronor. Vi initierar därför nu ett större arbete med syfte att säkerställa att vi är optimalt rustade för att kunna utveckla vår affär och verksamhet in i framtiden, baserat på hur mediekonsumtionsbeteenden förändrats i takt med digitaliseringen" skriver ledningen vidare.

Senare under våren kommer Aller Media att återkomma med hur många tjänster som berörs.

LÄS MER: Aller Medias vinst sjunker



Dela sidan: