Dela sidan:

I helgen rapportade Resumé om ett tragiskt dödsfall inom kommunikationsbranschen. Under flera år jobbade "Peter" som nyckelfigur på contentbyrån Sitrus, i dag Nordic Morning, otaliga övertidstimmar och tvingades slutligen sjukskriva sig när arbetsbelastningen blev ohållbart tung.

Ett halvår efter att han sjukskrivits valde han att avsluta sitt liv i förtid. Försäkringskassan har konstaterat att dödsfallet skedde på grund av Peters arbetssituation.

Fackförbundet DIK var i sin kontakt med Sitrus kritiska mot hur byrån hanterat fallet och inte lyssnat på de varningsklockor och signaler som Peter skickade. Byrån hade bland annat påstått att det inte fanns några anteckningar från alla de medarbetarsamtal man haft med Peter under hans 15 år långa anställning, en uppgift som inte stämde.

Enligt siffror från Arbetsmiljöverket är problemet med arbetsmiljö utbrett i kommunikationsbranschen. Speciellt gäller problemet för mindre företag i branschen. 2014 jobbade bara en tredjedel av företagen inom kommunikationsbranschen systematiskt med arbetsmiljörelaterade frågor. 

Enligt siffror från Unionen upplever så många som fyra av tio inom media- och kommunikationsbranschen att den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen är direkt dålig. Detta i jämförelse med två av tio bland Unionens totala medlemmar. En knapp tredjedel upplever den som god.

– Hela kommunikationsbranschen präglas av ett stort individfokus och en stark tilltro till både den egna och medarbetarnas förmåga. Det i sig är något positivt och är en anledning till att så många söker sig dit. Samtidigt skapar det svårigheter att avgöra när stressen blir för stor och när engagemanget förvandlas till otillräcklighet, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

Magnus Berg, förhandlingschef på DIK, vill med hänvisning till sekretess inte uttala sig om det specifika fallet. Han menar dock att faktorer som hög arbetsbelastning och en bristande intern kommunikation ofta förekommer i arbetsmiljörelaterade problem.

– Debitteringskrav, arbete mot kund och deadlines, ständig tillgänglighet och hela digitaliseringen är faktorer som också kan leda till arbetsmiljöproblem och utbrändhet, säger Magnus Berg.

Enligt honom är det viktigaste att en arbetsplats har ordentliga rutiner på plats för att undvika att medarbetare bränner ut sig.

– Det viktiga är att man har ett systematiskt förhållningssätt till arbetsmiljöfrågor. Det gäller att fånga upp fallen innan de går för långt och försöka jobba positivt förebyggande, säger Magnus Berg.

Både Magnus Berg och Henrik Ehrenberg lyfter arbetsgivarens ansvar att jobba med arbetsmiljöfrågor.

Sedan den 31 mars 2016 har arbetsgivare fått skärpta krav på sig gällande just  arbetsmiljörelaterade problem. Arbetsmiljöverket riktar i föreskrifterna in sig på frågor gällande arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

– Branschen präglas också av osäkra anställningar och hög konkurrens. Det kan leda till att man som anställd inte vågar ge uttryck för att man inte klarar av att hantera situationen, säger Henrik Ehrenberg.

Kommunikationsbranschen är också en bransch där kollektivavtal och facklig anslutning är ökänt låg. Samtidigt menar Magnus Berg att kollektivavtal inte är någon garant för att lösa stress- och arbetsmiljörelaterade problem.

Hur jobbar ni mot era medlemmar med den här typen av frågor?

– Vårt huvuduppdrag är att stötta våra medlemmar och det gör vi tyvärr ofta i brandkårsutryckningar. Det i sig leder ofta till att arbetsplatserna reagerar och genomför konkreta förändringar. I dag råder det dock en större uppmärksamhet kring den här typen av frågor och arbetsmiljöverkets nya riktlinjer har gjort att det ställs högre krav, säger Magnus Berg.

Att själv inse när man är påväg in i utbrändhet kan vara svårt. Några varningsklockor finns dock som man som anställd bör lyssna på.

– Får man till exempel nya arbetsuppgifter utan att bli av med gamla bör man tänka på vilka konsekvenser det får. På ett mer personligt plan bör man reagera när man få svårt att hålla deadlines, när man måste arbeta på fritiden för att hinna med och om man känner oro för sitt arbete när man inte är på jobbet. Då är det hög tid att prata med sin chef, säger Henrik Ehrenberg.

Han påpekar samtidigt att ansvar i grunden är något positivt som gläder de flesta.

– Det är när arbetet är illa organiserat och man inte hinner med som det förvandlas till något negativt. Det måste finnas förutsättningar för att ta ansvar.


Dela sidan: