Dela sidan:

En av de stora marknadsavdelningarna har fått ett av de sämsta resultaten på medarbetarundersökningen genom historien, inte bara jämfört med marknadsavdelningens tidigare undersökningar utan hela företagets samtliga tidigare undersökningar. Resultat av den mindfulnesskurs som medarbetarna skickades på efter utfallet av undersökningen verkar inte ha hjälpt.

En annan av de stora marknadsavdelningarna har även den fått det sämsta resultatet av medarbetarundersökningen men beslutar att skicka den sönderstressade marknadsorganisationen på time-management-kurs – ingen hinner gå.

LÄS MER: Granskningen av jobbstressen som ledde till döden

Vi på Kapero har under de senaste fem åren sett en stor förändring ske inom marknads- och kommunikationsavdelningarna. Ovanstående verkliga historier är bara två axplock ur en generell förändring. Personalen mår sämre än någonsin och vi som effektivitets- och effektkonsulter har under dessa år för första gången fått uppdrag direkt från HR-avdelningar.

Vad är det som händer? Vad är det som driver detta illamående? Svaret är enkelt och ironiskt och stavas digitaliseringen – den digitalisering som skulle effektivisera oss och göra allting smartare och enklare.

  • I och med de starka kraven på en snabb digitalisering har alla avdelningar tvärs bolagen rekryterat in digital kompetens, webbspecialister och analytiker som ofta och gärna ifrågasätter marknadsavdelningens kompetens och arbete. 
  • E-handeln har flyttats ut till säljorganisationen som i och med det börjat intressera sig för, och bitvis tagit över, hanteringen av den trafikdrivande marknadsföringen och helt plötsligt blir det otydligt vem som ansvarar för vad. 
  • De flesta marknads- och kommunikationsavdelningarna genomför dubbelt så många projekt/aktiviteter som man gjorde för tre år sedan med i princip samma personalstyrka.
  • Alla marknads- och kommunikationsavdelningar strävar efter att vara always-on och arbetar idag aktivt i många fler kanaler än tidigare.
  • Det är idag inte ovanligt att högsta ledningen i bolagen har starka men vitt skilda åsikter om vilka kanaler som gör vilket jobb. Vilket innebär att marknads- och kommunikationsavdelningen ofta måste vara över hela banan för att inte göra exempelvis vd, säljdirektör eller affärsområdeschefer missnöjda.
  • De programmatiska köpens möjlighet att skräddarsy kommunikationen och realtidsstyra innehållet har lett till att det finns marknads- och kommunikationsavdelningar som tar fram upp till 900 olika banners till en kampanj.

En sjukdomsdiagnos ur medarbetarnas perspektiv är en ökad arbetsbelastning i kombination med en otydlighet i ansvar och mandat, osäkerhet kring hur man bidrar och när man har gjort ett bra jobb.

LÄS MER: Dålig arbetsmiljö – så stort är problemet i branschen

Men den stora frågan är; vad håller vi på med och vad leder allt detta till? När Binet och Fields presenterade sin forskning under hösten påvisade de att effekterna av marknadsföringen har sjunkit under de senaste åren. Så samtidigt som vi mår sämre och producerar mer än någonsin så har effekten av det vi gör blivit sämre.

Man kommer tillbaka till den gamla klassiska utsagan att hälften av vår marknadsinvestering är bortkastad. Problemet är bara att vi inte vet vilken del. Men den rör nu inte bara investeringen utan även vårt välmående.

Självklart handlar det inte om att stoppa digitaliseringen men man måste på allvar börja intressera sig för vad vi gör, hur vi gör det och vilken effekt det ger. Men vi kan idag inte isolera frågan bara till inom marknads- och kommunikationsavdelningen utan problemen och lösningen går tvärs över bolagen. Tyvärr har det visat sig att varken timemanagement eller Mindfulness hjälper.

Peter Lundberg
Vd och medgrundare, Kapero



Dela sidan: