Dela sidan:

Zlatans nya reklamuppdrag: blir frontfigur för spelbolag
Zlatan Ibrahimovic fortsätter kapitalisera på sitt personliga varumärke. Nu ingår han ett samarbete med spelbolaget Bethard som han också blir delägare i. 
– Vi har tagit det djärva beslutet att börja bygga nästa generations varumärke inom betting på sport och vi är naturligtvis oerhört glada över att ha Zlatan ombord. Finns det någon bättre partner att ha med sig på den här resan än honom?", kommenterar Erik Skarp, en av grundarna och vd för Bethard Group.

Zlatan Ibrahimovic gör även reklam för bland annat Samsung och sitt eget klädmärke A-Z. Bethard blir det första spelbolaget han jobbar med strategiskt. 
– Det är ett företag med svenska rötter, grundarna är från min hemstad och ledningen är riktiga utmanare som verkligen vill göra saker annorlunda, säger han om bolaget.

Facebook utreds efter Cambridge Analytica-skandalen...
Nu bekräftar amerikanska Federal Trade Commission (FTC) att de inlett en utredning mot Facebook, rapporterar Recode. Myndigheten har begärt svar på en rad frågor kring hur Facebook har hanterat sin data.

...Men förnekar loggning av telefonsamtal
Facebook tillbakavisar uppgifterna om att de i hemlighet sparat data från Androidanvändares telefonsamtal och meddelanden. Användare som har fått sin data loggad av Facebook har uttryckligen gått med på att använda sig av en tilläggstjänst, menar bolaget. Om man har velat ångra sig har det bara varit att stänga av funktionen, säger de enligt Bloomberg.

Undersökning: Många oroas över techjättarnas påverkan
Nästan varannan svensk (48 procent) är orolig för att nätjättar som Google och Facebook kan påverka riksdagsvalet i höst. Det rapporterar Expressen med hänvisning till en undersökning från Demoskop.
– Jag tror att man kan vara ganska säker på att de här stora plattformarna kommer att påverka valet, säger digitalisteringsminister Peter Eriksson (MP) till tidningen.

Twitter förbjuder kryptoreklam
Efter att både Facebook och Google förbjudit reklam för kryptovalutor går Twitter samma väg, skriver Reuters. Det handlar dels om annonser för att starta nya valutor men även försäljning och tjänster för försäljning av kryptovalutor.

Tittarsuccé för 60 Minutes efter "Stormy Daniels"
Programmet där ex-porrstjärnan Stephanie Clifford, även kallad "Stormy Daniels", intervjuades om sina förbindelser med Donald Trump var det många som bänkade sig framför tv:n. 22,6 miljoner amerikaner såg CBS 60 Minutes, enligt Nielsen. Det är den högsta siffran på tio år. Fler tittade än när exempelvis Trump intervjuades efter valsegern 2016. Då kollade 20 miljoner på programmet, rapporterar Huffington Post.



Dela sidan: