Dela sidan:

PROBLEM: Adobe ville lansera sin nya bildbyrå Adobe Stock mot kreatörer. Adobe är nya och okända på bildbyråmarknaden och alla bildbyråer uppfattas som i princip identiska. Adobes fördel visavi konkurrenterna är ett modernare arbetsflöde och bilder av hög kvalitet.

Utmaning: särskilja Adobe Stock från konkurrenterna – skapa en door- och eye opener. Fungera som isbrytare för Adobes säljare. Kampanjen skulle även skapa uppmärksamhet för Adobe Stock genom PR och spridning via sociala medier i Norden och globalt.

Insikt: Kreatörer har förutfattade meningar om bildbyråbilder.

LÖSNING: Vi vände fördomen om bildbyråbilder till vår fördel. Vi skapade en hyllning och ett sista farväl till de klichéer kreatörer älskar att hata: Klädkollektionen Adobe Stock Apparel. En integrerad kampanj där bilder från lookbooken spreds via PR, sociala medier och Adobes egna kanaler. Plagg och lookbook skickades till utvalda prospects och influencers. Praktiska argument för Adobe Stock placerades på tvättrådslappen.

RESULTAT: Kampanjen överträffade målen konvertering (+320%) och räckvidd (+7100%) med råge och blev ett globalt fenomen.

1. Säljmål: Nå en konvertering (bokade möten) på 10%.

a. Konverteringen (bokade säljmöten i relation till kontaktade företag)

uppgick till 42%. Säljmålet överträffat med 320%

2. Räckviddsmål PR: 10 000 000 i bruttoräckvidd (globalt)

a. Total bruttoräckvidd uppgick till 720 000 000. Målet överträffat med 7100% 3. PR-mål införanden: 30 redaktionella artiklar i 10 länder

a. Antal redaktionella artiklar: 131. Målet överträffat med 336%

b. Redaktionella artiklar i 33 länder. Målet överträffat med 230%

4. Räckviddsmål för sociala medier: 5 000 000

a Den totala räckvidden uppgick till 81 000 000. Målet överträffat med 1520%

KANALVAL/MEDIEVAL: DR, PR, Sociala Medier

ARBETSGRUPP: Oskar Hellqvist, CD/AD, Håkan Nyberg, copy, Niklas Crona, projektledare, Andreas Morne, kundansvarig.


Dela sidan: