Dela sidan:

Förra veckan rapporterade Resumé i en rad artiklar om hur utbredda problemen med arbetsmiljö är inom kommunikations- och mediebranschen. Osäkra anställningar, hög arbetsbelastning och dåligt proaktivt arbete för att förbättra arbetsmiljön har lett till att fyra av tio inom branschen upplever att den psykosociala arbetsmiljön är direkt dålig.

Enligt fackförbunden Unionen och DIK är många företag för dåliga på att jobba proaktivt med arbetsmiljön och rycker istället in när problemen blivit för stora och en anställd tvingats till sjukskrivning.

En av byråerna i branschen som försöker jobba proaktivt är contentbyrån Borg & Owilli. Sedan i november 2017 erbjuder man alla anställda samtal med psykolog, både individuella och i mindre grupper. 

Initiativet kom efter att byråledningen frågat alla medarbetare hur de skulle uppnå sin ambition om att bli Sveriges bästa arbetsplats. Utöver samtal anordnar psykologen även föreläsningar två gånger i månaden.

– Det är få företag som har den här kompetensen inhouse. Man kan vara världens bästa chef men ändå inte ha kompetensen att se de problem som kan uppstå. Det måste man vara ödmjuk inför, berättar Mike Owilli, vd på Borg & Owilli.

All kommunikation med psykologen är sekretessbelagd. Mike Owilli berättar att det kan vara känsligt att ha ett samtal kring arbetsmiljö och stressrelaterade problem med sin chef.

– Vi ville ta in en resurs som inte har någon koppling till bolaget och vars enda incitament är att göra ett bra jobb. I slutändan är målet att våra medarbetare ska må bra och ha en normal arbetsbörda, vilket i förlängningen också gör att de kan utvecklas i sin yrkesroll och uppnå sin fulla potential.

Ambitionen om att bli Sveriges bästa arbetsplats kom inte från en insikt att byrån hade problem med arbetsmiljön, snarare erfarenheter från tidigare arbetsplatser. 

– Som många inom branschen vet är det väldigt högt tempo, hög press och deadlines att hålla. Om man kan jobba proaktivt kan man undvika situationer där folk går in i väggen, säger Mike Owilli som berättar att 60-70 procent av byråns anställda, i olika utsträckning, valt att använda sig av resursen.

Byråns anställda har även möjlighet att ge anonym feedback gällande hur bolaget arbetar med problemen och enligt Mike Owilli är de något de diskuterar på en månatlig basis.

– Genom den här satsningen försöker vi identifiera vilka olika triggers som kan aktivera en stressreaktion, det är väldigt individuellt. För vissa kan det vara relaterat till en strulig kundrelation medan det för någon annan handlar om att man inte får ihop jobbet med att hämta på dagis.



Dela sidan: